Вагонобудування в Україні – дуже перспективна галузь, оскільки залізничний транспорт є одним із вагомих чинників нормального існування економіки країни. Залізничний транспорт забезпечує велику частину перевезень товарів, слід пам’ятати і про великий пасажиропотік. На сьогоднішній день у вагонобудуванні склалася сприятлива ситуація:
- заводи – виробники вагонів знайшли споживачів своєї продукції за кордоном, у результаті чого керівництво заводів турбується про сертифікацію своєї продукції в інших країнах;
- постійно розробляються нові моделі як вантажних, так і пасажирських вагонів з врахуванням новітніх розробок у вагонобудуванні;
- модернізуються старі моделі вагонів;
- виробництво вагонів на українських заводах орієнтоване на потреби замовника.
Українські виробники вагонів, крім виконання замовлень від «Укрзалізниці», активно співпрацюють з різними великими транспортними компаніями.
Дана галузь в Україні орієнтована на експорт. Обсяги експорту традиційно перевищують обсяги імпорту. За експертними оцінками, українські виробники поставили до зарубіжних країн різних вагонів і локомотивів на суму 1,42 млрд USD. Експортні поставки з України до інших країн в майбутньому цілком можуть збільшуватися.
Динаміка експорту продукції вагонобудівних заводів за 2007 р.
Дана галузь в цілому орієнтована на виробництво різноманітних моделей вантажних вагонів. Частка вироблених на експорт пасажирських вагонів поки мала – трохи більше 1%. Але про готовність виробництва пасажирських вагонів заявили кілька підприємств, наприклад, Харківський вагонобудівний завод.
Загальна структура експортних поставок
Структура розподілу підприємств за регіонами України
Всього у вагонобудуванні працює 18 підприємств. Підприємства вагонобудівної галузі планують об’єднатися в асоціацію вагонобудівників України. Найбільшими є: ВАТ «Крюківський вагонобудівний завод», ВАТ «Дніпровагонмаш», ВАТ «Стаханівський вагонозавод», ВАТ «Азовзагальмаш». Більшість із перерахованих заводів виробляє вантажні вагони.
ВАТ «Азовмаш» – велике машинобудівне підприємство України, що має сучасну виробничу базу, дослідні лабораторії і кваліфіковані кадри. Підприємство виробляє цистерни, сучасні криті вагони і вагони-хопери, газозаправні комплекси, потужні мостові перевантажувачі і портальні крани, устаткування для атомних електростанцій, корпуси бронетехніки; доменне і гірничорудне обладнання; обладнання для виробництва сталі. При цьому вся створена техніка має російські і українські сертифікати, що підтверджують її високий технічний рівень. На підприємстві постійно розробляються моделі вагонів.
У 2007 р. «Азовмаш» виробив понад 9,82 тис. вагонів. У 2008 р. в планах треба збільшити випуск вагонів до 11,78 тис. од.
Близько 80% продукції цього заводу експортується до Росії, Азербайджану, Німеччини, Угорщини, Туреччини та інших країн. У 2007 р. підприємство працювало з такими замовниками, як меткомбінат «Азовсталь», «Укррефтранс», Новолипецький металургійний комбінат, Магнітогорський металургійний комбінат.
У 2007 р. «Азовмаш» розпочав виробництво і сертифікував у Росії вагони-автомобілевози. За замовленням «Євросиб» компанія виготовила унікальний вагон з цільнометалічною підлогою. У І кварталі 2008 р. дане підприємство має намір розпочати серійний випуск вагонів платформ збільшеної вантажопідйомності для перевезення двадцяти- і сорокафунтових великотоннажних контейнерів. Крім цього, компанія планує запустити в серійне виробництво нові моделі платформ – фітингові і універсальні, критого вагона з термоізоляцією, вагона для перевезення тріски.
До складу ВАТ «Азовмаш» входять АТ «Маріупольський завод важкого машинобудування», ВАТ «Азовзагальмаш», ВАТ «Головний спеціалізований конструкторсько-технологічний інститут», ВАТ «Маріупольський термічний завод», ЗАТ «АзовЕлектроСталь».
Другий великий виробник вагонів – ВАТ «Крюківський вагонобудівний завод» – підприємство з повним циклом виробництва, починаючи від створення комерційної і технічної ідеї виробництва і до здійснення поставок готової продукції. Даний завод отримав сертифікати якості ISO 9001 і AAR. У 2007 р. було виготовлено понад 7 тис. вагонів. Запланована потужність «Крюківського вагонобудівного заводу» становить 0,2 тис. пасажирських і 8 тис. вантажних вагонів на рік.
На цьому підприємстві серійно виготовляють як пасажирські, так і вантажні вагони (вагони-платформи, цистерни, вагони бункерного типу, напіввагони).
ОАО «Крюківський вагонобудівний завод» має таку перевагу, як можливість швидкого переналагоджування на випуск нової продукції, що дозволяє з кожним роком розширювати існуючий каталог продукції, що виробляється. У перспективі планується запуск виробництва вагонів метро. Одним із великих замовників у 2008 р. планує стати «Укрзалізниця». Дана компанія планує закупити на заводі 150-200 пасажирських вагонів.
ОАО «Дніпровагонмаш» – одне з провідних підприємств України і країн СНД з проектування та виготовлення вантажних вагонів для магістральних залізниць і різноманітних галузей промисловості. На даному підприємстві було розроблено понад 150 моделей вантажних вагонів, в активі підприємства найширша номенклатура продукції, що випускається, серед вагонобудівників в Україні і країнах СНД. Однією з переваг даного підприємства можна назвати наявність обладнання для виготовлення до 6 видів різного рухомого складу одночасно. На підприємстві можуть виконувати замовлення різного обсягу: як одиничні, так і крупносерійні і масові.
У 2007 р. було випущено продукції на суму близько 762,3 млн грн., виготовлено майже 3,0 тис. шт. вагонів. Як і в попередні роки, в 2007 р. більша частина продукції йшла на експорт – понад 80%. Найбільшим експортером є Росія.
Ще одним великим виробником є «Стаханівський вагонобудівний завод». На заводі виготовляють платформи (в тому числі для перевезення великотоннажних контейнерів), вагони-мінераловози, напіввагони, полімеровози, борошновози, платформи для перевезення лісу, вагони-самоскиди (думпкари), цистерни, вагони для безтарного перевезення цементу, вагони для перевезення коксу. У 2007 р. було виготовлено понад 5,5 тис. вагонів. Продукцію даного підприємства використовують в Україні, Росії, Естонії, Литві. Всього експортується до 95% продукції заводу.
Державне підприємство «Укрзалізниця» також виробляє деяку кількість вагонів на власних вагоноремонтних потужностях. У 2007 р. ДП «Укрзалізниця» планувало виробляти до 300 напіввагонів на місяць, а в 2008 р. – близько 7 тис. напіввагонів на рік.
Найбільшим підприємством, яке спеціалізується на випуску магістральних вантажних тепловозів, електропоїздів постійного і змінного струму, дизель-поїздів з локомотивною тягою, є холдингова компанія «Луганськтепловоз». Компанія виробила продукції на суму 110 млн USD. У 2007 р. ВАТ випустило 50 самохідних вагонів, 32 дизельних локомотиви, 1 локомотив електричний. Дане підприємство співпрацює з ДП «Укрзалізниця», а також експортує свою продукцію до Росії, Казахстану.
Таким чином, галузь транспортного машинобудування в Україні дуже перспективна для інвесторів. Підприємства даної галузі працюють як для українських замовників, так і зарубіжних. На заводах постійно проектуються нові вагони, які відповідають вимогам і побажанням клієнтів, що підвищує їхню конкурентоспроможність на ринках інших країн. Також здійснюється модернізація старих моделей вагонів. Найбільш розвинуто виробництво вантажних вагонів. Однак деякі підприємства обладнані ще й для виробництва пасажирських вагонів. |