Міністерство економічного розвитку і торгівлі України
Державна підтримка
українського експорту
Укр | Eng | Рус
Грузія
Перелік країн
Контакти диппредставництв
Довідка про країну
Економічне співробітництво

Огляд економіки

Торговельно-економічні відносини

Торговельні обмеження

Кон’юнктура ринків
Товарообіг з Україною

Дані країни перебування

Дані Держкомстату

Торгівля послугами

Правові питання

Угоди з Україною

Законодавство країни перебування

Міжурядова комісія

Про МК та її склад

Пошук партнера

Комерційні пропозиції від фірм в країні перебування

Торги/тендери в країні перебування

Міжнародні бізнес-події

Інвестиційне співробітництво

Аналіз інвестиційного співробітництва

Галузеві об’єднання
Корисні посилання
Відгуки про Портал
Міністерство закордонних справ України
«Міністерство закордонних справ України вбачає створений під егідою Міністерства економіки України веб-портал «Державна підтримка українського експорту» є дієвим інструментом висвітлення торговельного потенціалу нашої держави та просування вітчизняної продукції на світові ринки»

Украинские нефтепродукты
Події зовнішньо і внутрішньо-економічного характеру у Грузії (4 квартал 2008 р.)  
Параметри: Економічні новини

 

Події зовнішньо і внутрішньо-економічного характеру у Грузії (IV кв. 2008 р.)
 
22 жовтня 2008 року на конференції міжнародних донорів прийняте рішення щодо виділення Грузії фінансової допомоги у 4,55 млрд. дол. США
 
До суттєвого покращення інвестиційного клімату та підвищення економічної активності у Грузії у наприкінці 2008 року призвело рішення щодо виділення країні міжнародної допомоги у 4,55 млрд. дол. США, прийняте в ході Конференції міжнародних донорів у Брюсселі 22 жовтня ц.р. Вказана сума буде перерахована Грузії Європейським Союзом (250 млн. євро у 2008 році та 250 млн. євро у 2009 році), Світовим банком (1,7 млрд. у 2008 році, 1,6 млрд. – у 2009р., близько 1 млрд. – у 2010р.). При цьому 2 млрд. дол. із вказаної суми є грантом, а 2,55 млрд. буде надано Грузії у вигляді низько відсоткових кредитів. 3,7 млрд. дол. США із 4,55 млрд. будуть витрачені на пост-конфліктну реабілітацію та інвестиційні потреби країни.
 
Донорська допомога буде розподілена на декілька пріоритетних сфер. У першу чергу це стосується вирішення існуючих соціальних потреб постраждалого населення та відновлення інфраструктури. Для підтримання згаданих потреб донори виділили 450 млн. дол., з яких 122 млн. підуть на соціальний захист населення, 61 млн. – на термінове відновлення інфраструктури (ремонт доріг, Потійського морського порту, відновлення авіаційного радару та злітної смуги Тбіліського аеропорту), 586 млн. – на збалансування гострої бюджетної кризи, пов’язаної зі скороченням іноземних інвестицій та спадом економічної активності, яку названо другим за пріоритетністю пунктом витрат. Третім пріоритетом є банківський сектор Грузії. За заявою донорів, для підтримки комерційних банків Грузії через кредити, цінні папери та гранти буде виділено близько 850 млн. доларів. Четвертим - інвестиції у транспортну, енергетичну та муніципальну інфраструктури.
 
 
1 листопада 2008 року Парламентом Грузії затверджено новий склад Уряду
 
1 листопада 2008 року Парламентом Грузії було затверджено новий склад Уряду країни на чолі з Прем’єр - міністром Гріголом Мгалоблішвілі. Разом з Прем’єр - міністром, нові пости у складі Уряду отримали: Л. Жванія (міністр економічного розвитку), Г. Вашадзе (міністр закордонних справ), З. Адеішвілі (міністр юстиції), Д. Сіхарулідзе (міністр оборони), К. Субеліані (міністр у справах біженців і розселення), Г. Хачідзе (міністр навколишнього середовища та природних ресурсів), Н. Гварамія (міністр освіти), Н. Руруа (міністр культури). Всього, грузинський Уряд нараховує 14 міністрів, 4 державних міністра та прем’єр - міністра.
 
За заявою Г. Мгалоблішвілі, який у першій декаді листопада ц.р. презентував комітетам і фракціям Парламенту Грузії оновлений склад Кабінету Міністрів і урядову програму під гаслом «Єдина Грузія без бідності», основний наголос виконавчої влади протягом перших місяців роботи буде зроблено на ліквідації наслідків військового конфлікту, що, в першу чергу, стосується питання розселення біженців та створення для них нормальних умов життя. Що стосується соціальної сфери, яка також залишається одним з пріоритетів Уряду, то планується, що з 2009 року мінімальна пенсія в Грузії становитиме суму, еквівалентну 100 доларам США, а зарплата педагогів на початковому етапі збільшиться на 50 ларі (близько 30 дол. США). Крім того, соціально незахищені верстви населення, а також педагоги, військовослужбовці і співробітники поліції будуть забезпечені державним медичним страхуванням.
 
 
18 листопада у Грузії розпочала роботу рада з питань координації фінансової політики
 
З 18 листопада ц.р. в Грузії розпочала роботу створена відповідно до указу Президента М. Саакашвілі Рада з питань координації фінансової політики, на яку покладено всю відповідальність за загальну фінансову ситуацію в країні. До компетенції новоствореного органу входять макроекономічні процеси, питання поповнення валютних резервів та регулювання стосунків з інвесторами. Очолив Раду глава уряду Грузії Грігол Мгалоблішвілі. Співголовою органу призначено колишнього прем’єр-міністра країни Ладо Гургенідзе. В роботі Ради з питань координації фінансової політики братимуть участь також міністри економічного розвитку, фінансів, юстиції та глава Національного банку. Перше засідання Ради відбулося 18 листопада 2008 року.
 
 
Бюджет-2009
 
На 1 млрд. дол., у порівнянні з попереднім, зменшено бюджет Грузії на 2009 рік, що, перш за все, пояснюється незалученням у 2009 році Грузією засобів з єврооблігацій, зменшенням податкових ставок та надходжень від приватизації. Головним фінансовим документом обмінний курс національної валюти до дол. США передбачається на рівні 1,65 грузинських ларі за долар, рівень інфляції - 7%, рівень безробіття – до 14%.
 
Відповідно до документу, сумарні асигнування бюджету у наступному році складуть 6 млрд. 271 млн. ларі (3,8 млрд. дол. США), з яких дохідна частина складе 5,22 млрд. ларі (3,16 млрд. дол. США). На проекти з відновлення інфраструктури планується витратити 518 млн. ларі (близько 314 млн. дол. США). Сума з фінансування програми «Дешевий кредит» складе 20 млн. ларі (12 млн. дол. США). До резервних фондів президента та уряду надійде 25 млн. ларі (близько 15 млн. дол. США).
 
При цьому, видимих змін до бюджету країни у зв’язку зі світовою фінансовою кризою урядом внесено не було. У порівнянні з первинним, допрацьований варіант проекту бюджету передбачає збільшення соціальних витрат та часткове, у порівнянні з поточним роком, зменшення фінансування міністерств. Хоча, ряду відомств (Міністерству економічного розвитку, Міністерству юстиції, Міністерству закордонних справ, Міністерству освіти і науки, Міністерство культури, охорони пам'ятників і спорту) у порівнянні з первинним варіантом проекту, фінансування збільшується. Пріоритетом бюджету знову залишається фінансування оборони і заходів з охорони правопорядку, хоча, загалом, витрати на оборону у порівнянні з минулим роком будуть зменшені. Так, наступного року оборонна сфера повинна отримати 950 млн. ларі (15% від всієї витратної частини бюджету), що, загалом, на 595 млн. менше цьогорічного показника. На фоні збереження існуючих обсягів фінансування Адміністрації президента, у 2009 році буде збільшено фінансування парламенту та всіх краєвих адміністрацій. При цьому, майже вдвічі зменшиться фінансування Тимчасової адміністрації Південної Осетії.
 
В умовах збільшення витрат на охорону здоров'я і соціальних витрат, на 176 млн. ларі урядом планується профінансувати ряд соціальних програм. Зокрема, протягом 2009 року планується дещо збільшити пенсію за віком, допомогу особам з обмеженими можливостями, а також допомогу особам, які найбільш потребують допомоги держави. Крім того, державою буде додатково застраховано здоров’я 900 тисяч бенефіціарів, що перебувають за межею бідності. Більше 68 млн. ларі новим бюджетом передбачено на допомогу вимушено переміщеним особам.
 
Основним пріоритетом бюджету - 2009 є стимулювання економіки та посилення програм соціальної допомоги. Згідно із заявою міністра фінансів Грузії Н. Гілаурі, на фоні зменшення податкового тиску, протягом 2009 року урядом Грузії здійснюватимуться подальші кроки для оформлення угод про вільну торгівлю з США і ЄС, що, на його думку, допоможе створенню сприятливих умов для грузинського експорту та сприятиме залученню до країни іноземних інвестицій.
 
28 грудня 2008 року, на спеціальному підсумковому засіданні Уряду Грузії за участю президента М. Саакашвілі, Н. Гілаурі було презентовано нову Економічну стратегію країни. План передбачає реалізацію відповідного фінансового пакету у 2,2 млрд. грузинських ларі (близько 1,3 млрд. дол. США), з яких 1,6 млрд. (0,96 млрд. дол. США) буде витрачено на соціальні програми, та охоплює три стратегічних напрямки:
- інвестування у місцеву інфраструктуру;
- збільшення соціальної допомоги населенню;
- підвищення привабливості економіки країни з метою максимального залучення до Грузії міжнародних інвестицій.
 
На фоні загального антикризового плану, станом на кінець грудня 2008 року керівництвом Грузії реалізувалися заходи щодо мінімізації державного регулювання в діючих на території країни Вільних економічних зон (ВЕЗ). Так, згідно з вимогою президента Грузії, озвученою в ході спеціального засідання уряду країни 28 грудня 2008 року, кабінет міністрів повинен звести до мінімуму економічне регулювання у ВЕЗ Поті та «максимально звільнити бізнес від податків у регіоні».
 
Очікується, що за рахунок всіх вище перерахованих заходів рівень економічного зростання у Грузії в 2009 році становитиме 2,5%.
 
 
Зміни у податковому та митному законодавствах Грузії
 
З 1 січня 2009 року у Грузії вступить в силу нещодавно прийнятий Парламентом Грузії у третьому читанні новий Податковий кодекс, до якого внесені відповідні зміни щодо зменшення існуючих на поточний момент податкових ставок. Так, згідно з документом, з початку 2009 року податкова система країни виглядає таким чином:
 
- персональний податок на дохід з плоскою шкалою (об'єднує прибутковий податок і соціальні відрахування) – 20% (зменшено з 25%). До 2013 року ставка буде понижена до 15%
- податок на доходи корпорацій – 15%
- ПДВ – 18%
- податок на нерухомість – 1%
- податок на доходи від відсотків і дивідендів – 5% (зменшено з 10%). До 2012 року ставка буде понижена до 0%
- податок на доходи від цінних паперів – 0%
- податок на доходи від банківських внесків і облігацій – 0%
- податок на приріст капіталу – відсутній
- відрахування на соціальне страхування – відсутні
- податок на спадок – відсутній
- податок на багатство – відсутній
- гербові збори і інші податки на трансакції – відсутні
 
У результаті внесених законодавчих змін, державний бюджет втратить близько 240 млн. ларі (145 млн. дол. США), що будуть спрямовані на підтримку суб’єктів підприємницької діяльності країни.
 
В той же час, зміни, введені до Митного кодексу Грузії з 1 січня 2009 року, повинні суттєво спростити порядок проходження митних процедур.
 
 
Зовнішній борг та валютні резерви країни
 
Станом на початок жовтня ц.р. зовнішній борг Грузії зріс на 168, 8 млн. доларів і склав 2 493, 724 млн. доларів. В рамках двосторонніх кредитів борг складає 516,803 млн. дол., з яких: Австрії - 1.481 млн. дол., Азербайджану - 14.427 млн., Туркменії - 1.61 млн., Туреччині - 41.841 млн., Ірану - 11.319 млн., Росії - 119,988 млн., США - 39.835 млн., Вірменії - 17.42 млн., Узбекистану - 378.000, Україні - 345.000, Казахстану - 27.77 млн., Китаю - 4.385 млн., Німеччині - 158, 041 млн., Японії - 54, 224 млн., Кувейту - 13. 953 млн., Королівству Нідерланди - 10, 540 млн. Борг по лінії єврооблігацій складає 500 млн. доларів. Борг міжнародним інститутам складає 1, 466 млрд. доларів, у т.ч. Світовому банку і Міжнародній асоціації розвитку - 903, 345 млн. ларі, ЄС - 75, 717 млн., Міжнародній фундації розвитку сільського господарства - 12, 416 млн., МВФ - 445, 164 млн., Азіатському банку розвитку - 121, 4 млн., ЄБРР - 29, 732 млн. ларі. Борг, взятий під державні гарантії склав 10, 547 млн. дол., з якого 3, 757 млн. приходиться на Німеччину та 6, 79 млн. на ЄБРР.
 
Станом на 31 жовтня ц.р. міжнародні валютні резерви Нацбанку Грузії склали 1 272,1 млн. доларів, що на 101,2 млн. (7,4%) менше показника від 30 вересня 2008 року. За даними офіційних чинників НБГ, в цілому з початку року міжнародні валютні резерви країни зменшилися на 89 млн. дол. США. При цьому, міжнародні резерви, конвертовані в іноземну валюту, складають 1 271,3 млн. дол., у тому числі розміщені в цінних паперах – 544,4 млн. дол., розміщені на рахунках іноземних банків і МВФ – 726,9 млн. дол. Обсяг коштів, розміщених у SDR, складає 800 тис. ларі, а резервна позиція у МВФ складає 14,9 млн. ларі.
 
 
З 24 грудня 2008 року ставка рефінансування у Грузії становить 8%
 
24 грудня 2008 року, рішенням Комітету з монетарної політики, було зменшено ставку рефінансування Національного банку Грузії з 9% до 8%. За інформацією офіційних чинників Нацбанку, рішення щодо пом’якшення монетарної політики та чергового зниження відсоткової ставки прийняте з метою подолання негативних факторів, пов’язаних із загальносвітовими тенденціями до зменшення споживання, інвестиційної діяльності та глобальною рецесією та пов’язано зі зниженням рівня інфляції, річний показник якої у листопаді за офіційними даними склав 6,3%. Слід зазначити, що попереднє зменшення щодо зниження ставки монетарної політики на 100 базисних пунктів до 9% річних, відбулося в ході попереднього засідання комітету 26 листопада 2008 року.
 
Чергове засідання Комітету з монетарної політики Національного банку Грузії очікується 21 січня 2009 року.
 
 
Курс національної валюти
 
З початку листопада 2008 року в Грузії відбулася різка зміна офіційного курсу грузинського ларі по відношенню до основних іноземних валют. Так, якщо станом на 1 листопада 2008 року 1 дол. США дорівнював 1,42 ларі, то вже 10 листопада Національним Банком Грузії був зафіксований офіційний курс 1,65 ларі за 1 дол. США (різниця у 14%), який фактично утримується до поточного часу. За офіційним коментарем керівника НБГ Д. Амаглобелі від 10 листопада ц.р., «корегування курсу ларі було продиктоване економічними міркуваннями. Для корегування курсу було обрано найбільш оптимальний час. На сьогоднішній момент курс досяг точки рівноваги та додаткового корегування не потребує. Національний банк продовжить свою політику, зокрема, на валютній біржі будуть здійснюватися інтервенції і стабільність курсу буде збережена. Для цього НБГ має достатні резерви». Разом з тим, глава Нацбанку Грузії заявив, що у довготерміновому періоді різкого знецінювання курсу не відбудеться.
 
30 грудня 2008 року, в результаті торгів на Тбіліській міжбанківській валютній біржі курс долара по відношенню до грузинського ларі збалансувався на відмітці 1 USD - 1,6670 GEL. За повідомленням Національного банку Грузії, з 31 грудня 2008 року діятиме офіційний обмінний курс ларі 1 USD - 1,6670 GEL.
 

На поточний момент основним механізмом підтримки банківської системи Грузії з боку Нацбанку та уряду залишається діяльність державного керівництва на міжнародній арені щодо залучення до країни міжнародних грантів та кредитних ресурсів. При цьому джерелами стабілізаційних коштів є міжнародні фінансові організації та країни - донори.

Подібна інформація про інші країни  
Австрія Азербайджан Алжир Бельгія Білорусь Боснія і Герцеговина Бразилія Великобританія В`єтнам Греція Грузія Естонія Єгипет ЄС Ізраїль Індія Ірак Іран Іспанія Італія Йорданія Казахстан Канада Китай Кувейт Литва Ліван Лівія Македонія Марокко Молдова Нідерланди Німеччина ОАЕ Південна Корея Польща Португалія Росiя Румунія Сенегал Сербія Сирія Словаччина Словенія США Таджикистан Туніс Туркменістан Угорщина Узбекистан Україна Фінляндія Франція Хорватія Чехія Чорногорія Швеція Японія
Інші документи по цій країні  
Валюта Довідкова інформація Економічне співробітництво Економічні новини Енергоносії Законодавство у сфері ЗЕД Захист внутрішнього ринку ЗЕД Інвестиції Кон’юнктура ринків Макроекономічні показники Митно-тарифне регулювання Міжурядова комісія Товари агропромислового комплексу Транспорт Транспортно-експедиційні послуги

 
Підписка на оновлення  

Українські експортери
ДИСКАВЕРИ БУРОВОЕ ОБОРУДОВАНИЕ (УКРАИНА), ООО
ул. Яворницкого, 41, г. Стрий, Львовская обл.
НЕПТУН, ООО
3-ий пер. Шевченка, 3, с. Б. Дальник, Беляевский район, Одесская область
КРАСОТА И ЗДОРОВЬЕ, ООО
ул. Сомовская, 12 Б, Харьков
КРИСТАЛЛ, ВИННИЦКИЙ ЗАВОД, ДП
ул. 600-летия, 21, г. Винница
Експортоспроможна продукція
KSG АGRO, ХОЛДИНГ
Туши и полутуши свиные

ТЕХНОТОН-ЛУГАНСК, ООО
Нить полипропиленовая мультифиламентная

КАЛИБР, ООО
Болты

Комерційні пропозиції
ФАРМАЦЕВТИЧНА КОМПАНІЯ "БАЄР АФЛАК"
Компанія зацікавлена в реалізації фармацевтичної прощукції в Україні

DOMESTAV, LTD.
Компанія зацікавлена в експорті ламелей для каркасу ліжка зі смереки, ялини, сосни, тополі або вільхи. ...

MIVINA S.R.O.
MIVINA s.r.o. зацікавлена в поставках з України: сантехніки, керамічної плитки, покрівельних матеріалів, ...

Тендери за кордоном
Бововняний очіс
Security Paper Mill India

Відбор компаній для проведення незалежних сертифікації та інспектування прибережних проектів
Oil and Natural Gas Corporation Ltd.

Аукціон на право користування надрами родовища кам'яного вугілля "Ташкумирське"
Держкомітет промисловості, енергетики та надрокористування Киргизької республіки