Русскоязычный заголовок: Основные экономические события в Эстонской Республике (по состоянию на 05.04.2010)
Основні економічні події у Естонській Республіці (станом на 05.04.2010)
Керівник Каси з безробіття М.Паавела повідомив, що в другій половині 2011 року прогнозується зниження рівня зареєстрованого безробіття. Зростання безробіття, вважає М.Паавел, припиниться вже навесні цього року, але рівень зареєстрованого безробіття в межах 92 000 чоловік збережеться ще тривалий час. Незважаючи на те, що резерв страхування з безробіття скоротився торік майже на 2 мільярди крон (187 млн. дол. США), згідно з прогнозом у поточному році він ненабагато зросте, і в 2011 році істотно не зміниться.
Уряд Естонії оприлюднив плани щодо проведення в 2011 році перепису населення. З цією метою до кінця березня в дев'ятьох місцевих самоврядуваннях Естонії буде проходити пробний перепис, яким передбачено охопити понад 10 000 осіб та їхніх житлових приміщень. Це стане репетицією основного перепису населення і житлових приміщень, який відбудеться через два роки. Пробний перепис буде проходити в два етапи: електронний перепис (з 1 січня до 21 лютого 2010 р.) і перепис методом опитування (5–31 березня 2010 р.), у рамках якого лічильники відвідають житлові приміщення тих домогосподарств, що не взяли участь в електронному переписі або заповнили анкети не повністю.
За інформацією Департаменту статистики, станом на 1 січня 2010 року серед приблизно 407 тис. зареєстрованих жителів Таллінна лише близько 192 тис. є естонцями (у 2009 році в Таллінні було 404 011 зареєстрованих жителів, з них естонців – 210745). Коментуючи цю новину, директор Естонського інституту демографії Л.Саккеус відзначила, що велика кількість іммігрантів - феномен, властивий великому місту. За її оцінкою, „естонці перебувають у такій стадії розвитку, що не хочуть більше жити в містах, а віддають перевагу приміським районам, що в цілому сприяє розширенню міських територій”. Департамент статистики повідомив також, що в Естонії протягом декількох років поспіль спостерігається зниження кількості вбивств, а також смертей у ДТП і пожежах, що свідчить про підвищення рівня безпеки життя.
Рейтингове агентство Fitch підвищелодержавний рейтингЕстоніїдо стабільного. Прогноз розвитку Естонії встановлений зараз на рівні BBB+. Агентство відзначає, що рейтинг Естонії, як і раніше, спирається на сильні конституційні інститути, гнучкість економіки і зразкову історію кредитування.
Коментуючи цю подію, віце-президент Банку Естонії М.Россь відзначив, що естонська економіка швидко пристосувалася і досить непогано справилася з кризою. На його думку, гнучкість економіки і позиції бюджету, що зміцнилися, збільшили ймовірність переходу Естонії на євро. За його словами, економічний аналіз підтверджує, що для забезпечення довіри до Естонії варто дотримуватися стратегічного плану, відповідно до якого найближчими роками необхідно збалансувати бюджет та створити його профіцит.
Водночас, за підсумками 2009 року, провідні банки Естоніїпонесли великі збитки. Так, найбільші банки країни з іноземним капіталом, такі як Swedbank та SEB втратили 1,1 млрд. крон (100 млн. дол. США) та 1,5 млрд. крон (136 млн. дол. США) відповідно.
Глава Swedbank Group Майкл Вольф, виступаючи у вівторок на зборах акціонерів, відзначив, що для поліпшення ситуації в Росії, Україні та країнах Балтії планується скоротити видачу кредитів. Однак він запевнив, що в Естонії ситуація інша, і в Естонії, і в Литві політика надання кредитів для довгострокового бізнесу буде продовжена.
Передбачається, що на відміну від попереднього року, в 2010 році ці банки будуть у прибутку.
Згідно висновків Державного контролю, який провів аудит результативності розвитку державних інформаційних систем у сферах управління міністерств внутрішніх справ, юстиції та оборони. Було відзначено незадовільну ситуацію, при створенні цих систем зафіксовано хаос. Серед причин наглядовий орган назвав відсутність практики попереднього аналізу, ігнорування альтернативних рішень та основних принципів виконання проектів, що призводить до затягування термінів виконання проектів-розробок, зростання сумарної вартості і незадоволенню власників і користувачів інфосистем. Здійснення більшості проектів починається без попередньої оцінки їхньої технічної та економічної доцільності. Аудит продемонстрував недостатню точність при плануванні тривалості і бюджету розробок та відсутність обліку проектних витрат.
Для поліпшення результативності розвитку державних інфосистем Державний контроль рекомендував Міністерству економіки і комунікацій впровадити чіткі вимоги та контроль за здійсненням проектів-розробок, пов'язаних з державними інфосистемами, створити єдине електронне середовище з управління проектами.
З метою заощадження державних коштів Міністерство соціальних справ підготувало законопроект, відповідно до якого пенсії цього року індексуватися не будуть, і, отже, залишаться на рівні квітня минулого року. Треба відзначити, що пенсії в Естонії індексуються щорічно з 1 квітня 2002 року.
Міністерства фінансів і соціальних справ виступають також проти пропозиції соціал-демократів збільшити виплату допомоги дітям, чиї батьки не одержують компенсацію по безробіттю.
Відбулося підвищеннятарифу на електроенергію для населення, який з 1 березня складе 158,53 сента (0,14 дол. США) за кіловат/годину. За даними Мінфіну ЕР, таке підвищення має принести до держбюджету додатково 125 млн. крон (11 млн. дол. США). Водночас, у зв’язку з створенням енергетичної біржи, очікується зменшення тарифу, зокрема, в квітні ц.р. – на 1,5%.
В Таллінні був відкритий новий виробничий цех заводу AS Elcoteq Tallinn, у церемонії відкриття якого взяв участь Прем'єр-міністр А.Ансіп. Завод виробляє апаратуру для супутникового зв’язку спеціалізуючись на складних системних рішеннях, зокрема, для рятувальних, поліцейських та військових структур. За словами виконавчого директора AS Elcoteq Tallinn Я.Котка, підприємство подолало спад і сьогодні виробляє більш складну і трудомістку продукцію, ніж раніше.
За даними статистики, економічне становище в країні поступово виправляється, показуючи ознаки одужання. Водночас, залишається складною ситуація на ринку праці, де спостерігається негативна тенденція продовження зростання безробіття.
Уряд країни ухвалив та передав до Парламенту низку законопроектів, пов'язаних з переходом на євро. Метою законопроектів є приведення естонського законодавства у відповідність із законами Євросоюзу та створення передумов для переходу Естонії на євро з 1 січня 2011 року. Проект регулює обмін естонських крон на євро і вилучення крони з обігу, а також одночасний, протягом певного періоду, обіг крони і євро. Відповідно до законопроекту, перехід на євро в Естонії відбудеться одномоментно, з 1 січня 2011 року. Ставки мита перераховуватимуться в євро, названі також основні принципи переходу - округлення цін та обмін готівки.
За словами голови експертної комісії з євро Т.Варрак, з 1 січня 2011 року Естонія буде повністю готова до переходу на єдину європейську валюту.
Оскільки ціни на будівництво в Естонії через кризові явища в економіці країни знизилися, а ринок житла в Таллінні демонструє ознаки стабілізації, останніми місяцями відразу декілька забудовників приступили до здійснення нових житлових проектів. У Таллінні в другій половині року значно зменшилася кількість нових квартир, що продаються, відчувається нестача цікавих пропозицій. Нові проекти надійдуть на ринок до кінця цього року та в першій половині наступного. Експерти очікують зростання попиту, чому сприятиме також найнижча за десять років процентна ставка за житловий кредит, що спонукатиме вкладників шукати нові можливості для інвестування. Банки висловили готовність фінансувати такі проекти.
Розпочаті дискусії навколо естонського Комерційного кодексу, а саме, щодо його статті 180, відповідно до якої в керівництві створюваного в Естонії будь-якого комерційного підприємства принаймні половина членів повинна мати вид на проживання у Європейському Союзі. Саме через цей пункт Естонія втрачає привабливість в очах потенційних інвесторів, які мають намір заснувати свої підприємства і вимушені це робити в Німеччині або Швеції, де такої вимоги немає. Такий фактор особливо шкодить дрібним та середнім підприємцям, оскільки великі фірми знаходять шляхи подолання зазначеної проблеми. З метою зміни вказаної норми на розгляд Уряду Міністерством юстиції Естонії підготовлено новий законопроект, відповідно до якого її має бути скасовано. |