Огляд економіки Грецької Республіки
Протягом 2008 року економічна ситуація в Грецькій Республіці загалом мала нестабільний характер. Незважаючи на подальше впровадження грецьким урядом структурних реформ у національній економіці, прогнозованих макроекономічних показників країні перебування досягти не вдалося.
Основними причинами такого становища стали недостатньо ефективне вирішення урядом Греції низки внутрішніх соціально-економічних проблем, таких як утримання цін на товари і послуги, реформа національного ринку праці, системи пенсійного страхування та інших.
За даними Національної статистичної служби Греції, за результатами 2008 р. економічний стан країни характеризується наступними основними макроекономічними показниками:
1. ВВП – 2,8%, що відповідає 373,5 млрд. дол. США, або 32,8 тис. дол. США на душу населення. Порівняно з аналогічним періодом минулого року (3,8%) ВВП країни перебування зменшився на 1%.
2. Структура ВВП Греції має такий вид: послуги – 73,1%, промисловість – 23,4%, сільське господарство – 3,5%.
3. Темпи промислового виробництва – 3,2%.
4. Рівень безробіття – 8%. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року (7,9%) цей показник незначним чином збільшився. Рівень безробіття залишається однією з основних проблем сучасного розвитку економіки Греції та загрожує її майбутньому, особливо враховуючи темпи старіння населення країни.
5. Зростання заробітної плати – 2,7%.
6. Зростання споживчих цін (інфляція) – 4,2% (у минулому періоді – 2,6%). Через значне зростання цін, насамперед на нафтопродукти та сільськогосподарську продукцію, протягом першої половини 2008 р. показник інфляції в Греції стрімко зростав. У червні п.р. він становив 4,9%. Однак, наслідки світової фінансово-економічної кризи, які призвели до падіння цін на нафту, зменшення обсягів кредитування та попиту на товари і послуги зменшили показники інфляції. За результатами досліджень Євростату, Греція продовжує залишатися однією з „найбільш дорогих країн ЄС”, а за багатьма товарними позиціями лідирує в абсолютному порівнянні.
7. Індекс цін у промисловості – 8,7%.
8. Державний борг Греції на кінець 2008 р. становив 92,19 млрд. дол. США.
Незважаючи на реалізацію урядом Греції заходів щодо розширення грецького експорту в 2008 р., торговельний баланс країни залишався негативним. Так, за результатами минулого року зовнішньоторговельний баланс Греції становить -63,06 млрд. дол. США: імпорт – 88,49 млрд. дол. США, експорт – 25,43 млрд. дол. США. Це підтверджує слабку загальну конкурентоспроможність грецької економіки. Основними торгівельними партнерами Греції залишаються Німеччина, Італія, Кіпр, Франція, Велика Британія, Китай, Туреччина та Російська Федерація.
Прямі іноземні інвестиції в Грецію станом на кінець 2008 р. склали 55,19 млрд. дол. США. Водночас, грецькі прямі інвестиції за кордон склали 25,33 млрд. дол. США, приблизно 70% з яких спрямовано в Балканський регіон.
За повідомленням Міністра економіки та фінансів Греції Я.Папатанасіу, незважаючи на те, що 2009 рік вважається важким періодом майже для усіх галузей грецької економіки, все ж таки очікується значне поліпшення показників економіки під кінець року, які мають бути більш позитивними у порівнянні з прогнозними показниками Європейської Комісії. Незважаючи на наслідки світової кризи, рівень безробіття в країні залишається нижчим від середнього рівня країн ЄС.
За інформацією Національної статистичної служби Греції, у першому кварталі 2009 р. інфляція в країні знизилася до рекордного за останні 40 років рівня – 1,8% у січні, 1,6% у лютому, 1,3 % у березні (для порівняння, в січні-лютому 2008р. інфляція складала 3,9%, а у травні-липні – 4,9%).
Зниження інфляції пояснюється падінням споживчого попиту та зниженням цін на пальне. Єврокомісія припускає, що грецька економіка у 2009 році зросте всього на 0,2%. В оновленій державній Програмі Стабільності та Росту Міністерство фінансів Греції попередньо визначило економічне зростання країни в 2009 році лише на 1,1%.
Європейською Комісією були розроблені рекомендації щодо подолання проблеми надмірного дефіциту бюджету Греції. За словами Я.Папатанасіуса, зазначені рекомендації повністю підтверджують необхідність впровадження державної програми, яка передбачає скорочення витратної частини бюджету та корегування дохідної частини бюджету. Міністр також зауважив, що цю програму вже розпочав здійснювати грецький уряд та висловив сподівання, що скорочення бюджетного дефіциту до рівня 3% буде можливо досягти до 2010 року.
Відповідно до рекомендацій ЄК, впровадження програми збалансування державного бюджету повинне розпочатися вже у 2009 р. з метою скорочення бюджетного дефіциту до рівня 3% до 2010р. Державний бюджет необхідно збалансувати шляхом чіткого визначення статей бюджету, які мають бути скорочені та вдосконалити політику регулювання доходних статей бюджету, що, в свою чергу, сприятиме необхідному зменшенню державного боргу.
У 2008р. відбулись зміни в податковій політиці уряду, що мають на меті підтримку підприємств малого бізнесу. Зокрема, відновлення системи звільнення від оподаткування прибутків, які не перевищують 10500 євро. Зазначена система була скасована в серпні минулого року. В той же час, податки на алкогольні вироби та тютюн збільшені з метою компенсації нестачі коштів в бюджеті країни.
Згідно з попередніми розрахунками експертів, зазначена схема змін у податковій політиці уряду в результаті збільшить надходження до державного бюджету додаткових 350 млн. євро.
У 2008 році уряд продовжував проводити політику, спрямовану на забезпечення Греції статусу країни-транзитера енергоносіїв в Південно-Східній Європі. Наразі Греція приймає участь в трьох великих проектах нафто- та газопроводів.
Продовжувались підготовчі роботи з проектування нафтопроводу Бургас (Болгарія) – Александруполіс (Греція). Проект будівництва нафтопроводу реалізується Росією (51%), Грецією (24,5%) та Болгарією (24,5%). Потужність нафтопроводу складе 35 мільйонів тонн із можливим розширенням до 50 мільйонів тонн. Оціночна вартість проекту складає 1,5 млрд. євро.
Продовжувалась реалізація проекту спорудження транзитного газопроводу ТГІ (Туреччина-Греція-Італія).На додаток до збудованих у 2007 році 285 км газопроводу між Туреччиною та Грецією продовжувалась підготовка до будівництва 212 км (в тому числі підводної частини) газопроводу між Грецією та Італією. Загалом газопроводом ТГІ планується прокачувати 12 млрд. куб. метрів газу, з яких 3 млрд. куб метрів газу буде залишатись для внутрішніх потреб Греції, решта буде поставлятись до Італії. Протягом 2008 року Уряд Греції вживав активних заходів, спрямованих на залучення Азербайджану (в першу чергу як постачальника газу) до участі в цьому проекті.
У квітні 2008 року в ході візиту прем’єр-міністра Греції К.Караманліса до Москви була підписана угода відносно участі Греції в будівництві південної гілки газопроводу „Південний потік” від болгарського порту Варна через грецьку територію до Італії. Наразі ведуться переговори з російською стороною відносно створення спільного підприємства.
У 2008 р. загострилась соціально-економічна ситуація. Основні економічні показники Греції в жовтні 2008р. досягли найнижчого рівня за останні 18 років. В Афінах і Салоніках страйкували працівники громадського транспорту і метро, комунальних служб і Суспільної енергетичної корпорації (ДЕІ), судових інстанцій, медики та журналісти.
З вересня 2008 р. на розвиток грецької економіки негативним чином впливають наслідки світової економічної кризи, насамперед у фінансово-банківській сфері.
З метою подолання наслідків світової фінансової кризи уряд Грецької Республіки спільно з керівництвом Банку Греції, в межах повноважень передбачених відповідним загальноєвропейським планом, запропонував власний план підтримки грецької банківської системи. Зокрема, було виділено 28 млрд. євро, які витрачатимуться за наступною схемою:
· на надання гарантій за борговими зобов’язаннями банків виділяється 15 млрд. євро;
· для підтримки ліквідності в банківській системі будуть випущені спеціальні державні облігації на суму 8 млрд. євро. При цьому, держава отримає від комерційних банків забезпечення під ці облігації;
· на зміцнення капіталу комерційних банків виділяється 5 млрд. євро, які будуть надаватися фінансовим установам в обмін на отримання державою частини їх привілейованих акцій.
Після введення в дію плану підтримки грецької банківської системи, уряд Грецької Республіки розпочав вживати заходів, спрямованих на мінімізацію впливу наслідків світової економічної кризи на реальний сектор національної економіки, зокрема на такі галузі як морський торговельний флот, туризм та сільське господарство.
Таким чином, пріоритетами економічної політики уряду Греції на 2009 р. визначені підтримання національної економіки та фінансово-банківської системи в умовах світової економічної кризи, забезпечення ефективного функціонування об’єктів державної власності, законодавче стимулювання приватних інвестицій та подальша реалізація Програми партнерства влади та бізнесу.
За прогнозами Міністерства економіки і фінансів та Банку Греції, у 2009р. основні макроекономічні показники країни матимуть такий вигляд:
· рівень економічного зростання – 0,2%
· приріст інвестицій – 7,3%
· зростання експорту товарів і послуг – 7,6%
· дефіцит державного бюджету – -0,8% ВВП
· показник інфляції – 3,5%
· рівень безробіття – 9,2%.
За оцінками Європейської Комісії, у 2009 р. макроекономічні показники Греції становитимуть:
· приріст інвестицій – 6,3%
· зростання експорту товарів і послуг – 5,7%
· дефіцит поточної торгівлі – -10,6% ВВП
· дефіцит державного бюджету – -1,8% ВВП
· показник інфляції – 3,1%
· рівень безробіття – 7,5%.
За прогнозами Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), основні макроекономічні показники Греції у 2009 р. будуть такими:
· приріст інвестицій – 6,7%
· зростання експорту товарів і послуг – 7,2%
· дефіцит поточної торгівлі – -11,5% ВВП
· дефіцит державного бюджету – -2% ВВП
· показник інфляції – 3,1%, рівень безробіття – 8,3%.
Основні макроекономічні показники економіки Грецької Республіки
№
з\п
|
Назва інформації
|
Показник
|
1
|
Золотовалютні резерви
|
2,24 млрд.дол.США
|
2
|
Валовий внутрішній продукт,
|
|
|
млрд. дол. США
|
373,5 млрд.дол.США
|
|
у % до відповідного періоду попереднього року
|
2,8 %
|
|
в розрахунку на одну особу
|
32,8 тис.дол.США
|
3
|
Зовнішньоторговельний обіг:
|
|
|
експорт товарів
|
25,43 млрд.дол.США
|
|
імпорт товарів
|
88,49 млрд.дол.США
|
4
|
Зовнішньоторговельний обіг з Україною
|
|
|
експорт товарів, млн.дол.США
|
141,70 млн.дол.США
|
|
імпорт товарів, млн.дол.США
|
695,79 млн.дол.США
|
5
|
Індекси цін
(до грудня попереднього року)
|
|
|
індекс споживчих цін (інфляція)
|
4,2 %
|
|
індекс цін виробників промислової продукції
|
8,7 %
|
6
|
Темпи промислового виробництва, %
|
3,2 %
|
7
|
Діючі проценті ставки по кредитах та депозитах в Центральному банку, (середньозважені в річному обчисленні, на кінець періоду)
|
|
|
кредити
|
9,03 %
|
|
депозити
|
4,83 %
|
8
|
Прямі іноземні інвестиції
|
25,33 млрд.дол.США
|
9
|
Інвестиції в економіку України
|
310 млн.дол.США
|
10
|
Рівень безробіття, %
|
8,0 %
|
11
|
Державний борг, млн.дол.США
|
92,19 млрд.дол.США
|
12
|
Прогнозні показники
|
|
|
валовий внутрішній продукт
(у відсотках до попереднього року)
|
2,5 %
|
|
інфляція (у відсотках до грудня попереднього року)
|
3,5 %
|
|