Енергетична політика Польщі (31.07)
В Республіці Польща діє відповідна державна політика щодо регулювання процесу встановлення відповідних тарифів (формування ціни) на природний газ. Департамент з питань регулювання енергопостачання в РП (Urząd Regulacji Energetyki RP) на підставі прийнятих рішень Міністерства економіки РП встановлює середній рівень тарифів на енергоносії (газ та електроенергію) для енергетичних підприємств Польщі (дистриб’юторів).
Стартова ціна на газ визначається на основі рішення Міністерства економіки РП (останнє рішення Міністра економіки РП «Про принципи формування та калькуляцію тарифів на енергоресурси» було оприлюднене 6 лютого 2008 р.) та відповідного рішення Департаменту з питань регулювання енергопостачання в РП, яке приймається після оприлюднення рішення Міністерства економіки РП. У результаті вищезгаданих рішень енергетичні підприємства Польщі встановлюють відповідні тарифи на пропоновану ними сировину кінцевим споживачам. Відповідно до Статті 4 Закону РП «Про енергетичне право» від 10 квітня 1997 р. (зі змінами та доповненнями від 25 жовтня 2008 р.) передбачається забезпечення рівноправного трактування енергетичними підприємствами своїх кінцевих споживачів під час постачання енергії або пального. За даними Департаменту з питань регулювання енергопостачання в РП, на підставі рішення Міністерства економіки РП, з 1 червня 2009 р. тарифи на газ для домогосподарств становлять від 1,58 злотих за один м3 до 2,35 злотих за один м3 , для підприємств – від 1,01 злотих за один м3 до 1,55 злотих за один м3 .
Водночас, щодо внесення коректив до «паливної корзини» енергоносіїв на 2010 рік у Польщі, то після прийняття Польщею відповідного документу під назвою «Енергетична політика Польщі до 2030 року», споживання природного газу поруч із нафтою буде поступово зростати. Проте, на 2010 рік природний газ займатиме 12-13% у балансі первинної енергії. Інші класичні носії енергії (кам’яне та буре вугілля) до 2030 року поступово втратять свої позиції.
Питання географічної диверсифікації імпорту природного газу до 2013 року у Польщі розглядається через призму будівництва газових терміналів. Президент Польщі підписав Закон РП «Про будівництво терміналу скрапленого природного газу у м. Свіноуйсцє». 24 квітня ц.р. Сейм РП ухвалив цей Закон, а 7 травня 2009 р. без внесення змін Закон був прийнятий у Сенаті РП. Таким чином, передбачається, що на рубежі 2013-2014 р.р. на польському узбережжі з’явиться термінал, який дасть можливість диверсифікувати джерела постачання газу до Польщі. Термінал у м. Свіноуйсцє надасть можливість з 2014 р. транспортувати близько 2,5 млрд.м3 газу щороку. Інвестиції пов’язані з терміналом будуть надходити від морського департаменту у м. Щецін, морських портів у м. Щецін і м. Свіноуйсцє, оператора газопроводу «Gaz-System», а також об’єднання «Polskie LNG».
Позиція уряду РП щодо нових директив ЄС у реформуванні газової сфери відображена у документі під назвою «Третій пакет з питань лібералізації європейського енергетичного ринку», який Польща зобов’язалась підтримувати. Даний документ передбачає, що країни-члени ЄС зможуть обрати один з трьох варіантів функціонування мережі: 1 – розподіл власності - об’єднані підприємства повинні будуть продати свою мережу і створити окрему юридичну особу, яка буде відповідати за управління мережею; 2 - незалежний оператор системи – у даному випадку підприємства можуть зберегти механізм нагляду конкретного власника над мережею транспортування газу, проте з метою лібералізації енергетичного ринку країни-члени ЄС могли б, наприклад, обрати також й незалежного оператора системи; 3 – незалежний оператор з питань транспортування – такий оператор забезпечує збереження принципу інтегральності щодо обігу та транспортування сировини, проте, водночас забезпечує незалежну діяльність сторін даного процесу, причому за функціонуванням даної схеми слідкує спеціальний спостережний орган. Фірми опрацьовуватимуть програму відповідності (compliance program), за виконанням якої буде спостерігати представник з питань відповідності (compliance officer).
|