Соціально-економічна ситуація в Республіці Польща (20 - 26 листопада 2009 р.)
(За даними польської преси)
Польські підприємці не заощаджують на купівлі автомобілів найдорожчих марок
В умовах фінансової кризи польські підприємці не заощаджують на купівлі автомобілів найдорожчих марок.
Автомобільної марки «Mercedes», яку в Польщі вважають проявом високого рівня комфорту, фінансова криза не торкнулась. На думку експертів, на польському ринку 2009 рік стане рекордним у розрізі продажу автомобілів. За словами Пьотра Вуйчіка, представника «Mercedes Benz Polska», за підсумками вересня 2009 р. загальна кількість проданих автомобілів виявилась вищою у порівнянні з 2008 р.
За даними Інституту з питань дослідження автомобільного ринку «Samar» рівень продажу автомобілів в листопаді ц.р. був вищим у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, а саме на 15%. Натомість, у період з січня по листопад ц.р. рівень продажу автомобілів підвищився на 12%. 2009 рік виявиться ефективним роком також й для марки «BMW». У листопаді ц.р. у порівнянні до аналогічного періоду 2008 р. рівень продажу зріс на 27%, а за 10 місяців - майже на 14%. Приводу на нарікання щодо економічної ситуації не має також марка «Volvo», яка прогнозує за результатами 2009 р., ріст рівня продажу на 12%.
Менші польські банки починають витискати з ринку крупні банки
Двом лідерам польського ринку – банкам PKO BP і Pekao SA – не вдалося протягом останніх 12 місяців підвищити кількість відкриття нових банківських рахунків. Навпаки, експертами зауважено невелике скорочення кількості банківських рахунків. Натомість, польські банки середньої ланки привабили кілька тисяч нових клієнтів.
Так, у 23 польських банках було відкрито 1,3 млн. рахунків. Найвищий приріст (на 315 тис.) спостерігається в банку Eurobank. З’являється все більше банків, які пропонують безплатне обслуговування (утримання) банківських рахунків, а також пропонують безплатне переведення фінансових коштів без сплати відсотків за дану процедуру.
За словами представників польських банків, особисті рахунки клієнтів банку є стратегічним продуктом банку. Тому важливо пристосовуватись до особистих потреб кожного клієнта. Наприклад, цього року банк BZ WBK запропонував клієнтам спеціальний вид банківського рахунку для осіб віком старших 50 років. Рахунки містять спеціальний пакет «assistance» і можливість отримати знижки в аптеках. Додатково, банк пропонує спеціальний рахунок для жінок з пакетом соціального забезпечення (власниця такого рахунку може розраховувати на допомогу у догляді за дитиною).
Польські споживачі не змінюють своїх купівельних звичок
На думку експертів, польські споживачі не змінюють своїх купівельних звичок, проте обережно підходять до майбутніх витрат.
За даними Головного статистичного управління РП, рівень роздрібного продажу в листопаді ц.р. зріс на 2,1% річних у порівнянні до 2,5% у вересні ц.р. Величина продажу в постійних цінах не змінюється і складає 0,7% річних.
Протягом року у постійних цінах найвідчутніше зросла вартість продажу одягу і взуття (на 32,5%). Натомість, експерти наголошують на активному продажі ліків і косметики, а також продуктів споживання.
За даними Головного статистичного управління РП, рівень безробіття у листопаді ц.р. склав 11,1% і виявився вищим на 0,2% у порівнянні із вереснем ц.р.
Середній рівень заробітної плати в Польщі складає 3 232,07 злотих, натомість поляки на практиці заробляли в середньому 2 091,35 злотих. Представники польського уряду, а також державні службовці вищого рангу заробляли понад 7,2 тис. злотих, спеціалісти 3,97 тис. злотих, працівники технічного забезпечення – 3,34 тис. злотих .
Польща займає 31 місце серед країн світу у рейтингу інвестиційної привабливості
Рейтинг інвестиційної привабливості підготувала іспанська бізнес-школа «IESE» у співробітництві з фірмою «Ernst & Young». Оцінка інвестиційної активності бере до уваги такі складові: економічна активність в країні, величина ринку капіталу, податкова система, система безпеки для інвесторів, соціальний клімат, культура і можливості розвитку. Найбільш привабливими країнами з точки зору інвестиційної політики вважаються Сполучені Штати Америки, Канада і Великобританія.
Останні місця в рейтингу займають Україна, Кенія, Парагвай і Венесуела. Найбільше втратив на привабливості Кувейт (з 29 місця перейшов на 42) з приводу вищого росту податків.
Польща, на думку авторів звіту, є найбільш привабливою країною серед країн Центрально-Східної Європи. Наступні місця після Польщі займає Чехія (34 місце), Естонія (35 місце) і Угорщина (37 місце). Найвищу оцінку отримала економічна активність Польщі (27 місце), податкова система Польщі отримала 30 місце, капітальний ринок – 32 місце. Найнижчу оцінку отримав корпораційний менеджмент, а також банкове фінансування.
Будівництво вітрових електростанцій буде розвиватись швидшими темпами
Передбачається, що в Польщі будівництво вітрових електростанцій буде розвиватись швидшими темпами, ніж в інших країнах. На розвиток подій впливатимуть, зокрема, зобов’язання накладені Європейським Союзом, відповідно до яких частка відновлювальної енергії до 2020 р. сягатиме 15%.
Представники польської Агенції з питань інформації та закордонних інвестицій, фірми TPA Horwath Polska та юридичної фірми «Domański Zakrzewski Palinka» представили звіт на тему вітрової електроенергії в Польщі. За результатами звіту виникає, що загальна потужність вітрових електростанцій у світі наприкінці 2008 р. склала 121 ГВт, а отже відбувся приріст продукції по відношенню до 1996 р. в 20 разів, тобто кожного дня з’являлись вітряки, які виробляють 26 МВт електроенергії.
У Польщі будуватиметься ядерна електростанція
За інформацією Міністерства економіки РП, попередні пропозиції щодо місця розташування ядерної електростанції в Польщі буде визначено ще у 2009 р. Натомість, остаточне рішення щодо вибору місця буде прийнято у період січень 2011 р. – червень 2012 р. Кінцевий вибір місця для будівництва ядерної електростанції зробить Польська енергетична група (PGE), яка буде брати до уваги пропозиції Міжнародної агенції з питань атомної енергетики.
|