Євро 2012: інфраструктура та будівництво стадіонів в Республіці Польща
Дороги
Серед усіх наявних фірм у дорожній інфраструктурі РП експерти виділяють об’єднання «Mosty Katowice» , яке виявилось одним із лідерів польського ринку з питань проектування. Сьогодні об’єднання має великий авторитет серед інвесторів. На думку експертів, завдяки таким фірмам інфраструктура Польщі знаходиться на високому рівні. Ключові проекти об’єднання «Mosty Katowice» це: будівництво Autostrady A-1 “Sośnica - Maciejów”. В рамках проекту будівництва доріг передбачається виконання, зокрема, підготовчих робіт – облаштування будівельної території, геометричне планування дорожнього перехрестя, звільнення території від зайвої будови, від дерев, кущів та чагарників, тощо. Фірма також займається будівництвом експрес – траси «Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń», будівництвом мосту через р. Вісла поруч із трасою S-7 у Кракові та інші проекти.
Передбачається, що у другій половині 2011 року водії грузових машин та автобусів зможуть користуватись польськими трасами на спрощених принципах. Так, через півтора року почне діяти електронна система стягнення оплат, яка замінить собою систему віньєток. Нова система не стосуватиметься легкових автомобілів. Генеральна дирекція доріг та автострад РП оголосила наприкінці грудня 2009 р. перший етап тендеру щодо визначення виконавця Державної системи збору оплат, у тому числі, якщо йдеться про збір електронної оплати. Тематика тендеру охоплює проект, поставку та обслуговування електронної системи збору оплат разом із розробкою методів проведення такого збору оплат на автострадах, експрес-дорогах та дорогах нижчого класу від автострад.
Авіація та залізниця РП
Експерти зауважують конкуренцію між польськими авіакомпаніями та фірмами залізничного перевезення за пасажирів на трасах між польськими містами, яка розгоратиметься саме у переддень проведення чемпіонату Європи з футболу «Євро-2012». Польська авіаційна компанія «LOT» планує переманити до себе користувачів залізничного транспорту. Чи на цьому виграють самі пасажири?
Авіакомпанія «LOT», будучи, на думку багатьох аналітиків транспортного ринку, на межі банкрутства, недавно поінформував, що планує збільшити кількість перевезень найбільш популярних рейсів та у всі міста Польщі, а також запропонувати привабливі ціни на квитки. Таким чином, авіакомпанія «LOT» збільшить кількість місць. Додатково, між такими містами як Краків і Варшава, а також Гданськ і Варшава будуть літати більші літаки. Натомість, у всіх напрямках буде наявна більша кількість білетів за привабливими цінами завдяки системі лібералізації тарифних умов. Звідси, з Познання до Варшави можна полетіти за 99 злотих в одну сторону, з усіма оплатами. Подорож триватиме лише 65 хвилин. Натомість, на думку представників авіакомпанії «LOT», для того, щоб поконати таку трасу поїздом пасажирам необхідно витратити майже 3 години, не будучи впевненим, що у випадку снігопаду подорож не затягнеться на довше.
З іншого боку, на думку експертів, компанія залізничних перевезень «PKP» реагує на заяви авіакомпанії «LOT» досить спокійно. Адже один поїзд PKP Intercity поміщає близько 800 пасажирів. Щоб перевести таку кількість осіб необхідно 6-8 літаків, оскільки на внутрішніх авіасполученнях літають лише малі літаки. Водночас, важко уявити собі конкуренцію для залізничного транспорту на трасі Білосток-Гданськ або Зелена Гура – Ольштин.
Додатково, польський залізничний перевізник «Intercity S.A.» незабаром запропонує своїм пасажирам дешеві залізничні перевезення, тобто подорож лише за 35 злотих у напрямку «Варшава-Краків», у напрямку «Вроцлав-Перемишль» – за 43 злотих, а також т.зв. «фіолетовий білет» у першому класі коштуватиме 55 злотих. «Intercity S.A.» переконує, що на польському ринку такі дешеві ціни ніхто не пропонує. Натомість, на думку експертів, великі морози дещо ускладнюють залізничне перевезення і, якщо поїзд запізнюються на 900 хвилин, то такі ціни, на думку експертів, себе виправдовують.
Стадіони
Для проведення чемпіонату Європи з футболу 2012 в Републіці Польща будуються стадіони у таких містах як
- у Варшаві (55 тис. місць; 1 914 млн. злотих),
- у Гданську (41 тис. місць; 864 млн. злотих),
- у Вроцлаві (42 тис. місць; 853 млн. злотих),
- у Познані (46 тис. місць; 527 млн. злотих),
- у Кракові (33 тис. місць; 406 млн. злотих),
- в Хожові (55 тис. місць; 370 млн. злотих).
Передбачається, що Польща витратить загалом 5 млрд. злотих. За словами Марціна Хери, президента товариства «PL.2012», жодна з інвестицій не здійснюється виключно з приводу Euro 2012, оскільки Польща, у будь-якому разі, потребує нових стадіонів. Натомість, Euro-2012 стало своєрідним пришвидшенням інвестицій.
Скептики сумніваються щодо ефективності використання стадіонів у майбутньому, після проведення Euro -2012, адже кошти утримання цих стадіонів є надто високими. Потрібно зауважити, що річні кошти утримання Варшавського національного стадіону становлять 20-30 млн. злотих, а враховуючи додатково кредитне фінансування на 25 років, річні кошти складатимуть 130 – 150 млн. злотих; у Гданську – 12-15 млн. злотих (60 – 70 млн. злотих, враховуючи кредит), у Вроцлаві – 10 -12 млн. злотих (60 – 70 млн. злотих разом з кредитом), стадіон «Легія» у Варшаві – 15 млн. злотих (30 – 40 млн. злотих, враховуючи кредитні кошти). Натомість, оцінки експертів вказують на те, що польські стадіони у майбутньому можуть використовуватись також й за іншим призначенням. Йдеться, зокрема, про проведення різних концертів, а також очікується високий рівень прибутків від ресторанного бізнесу, магазинів, кінотеатрів, які знаходяться на території стадіонів.
|