Основні економічні події в Румунії (третій квартал 2009 р.)
Липень 2009 року
02.07.2009 р. Урядом прийнято рішення щодо анулювання, зменшення або спрощення понад 190 видів обов’язкових зборів. Водночас розглядається можливість збільшення окремих податків. Зокрема, на думку представників Уряду існує ймовірність прийняття рішення щодо збільшення розміру ПДВ з 19% до 22%, а єдиного податку з 16% до 19%. За їх словами даний захід можливий тільки з початку 2010 року після оцінки стану виконання бюджету на 2009 рік та проведення президентських виборів.
03.07.2009 р. Згідно заяв державного секретаря Міністерства фінансів Румунії Георге Гергіна бюджетний дефіцит у першому кварталі досяг межі, яка передбачена в угоді з МВФ про отримання кредиту і не може бути перевищена, тобто 2,73% від ВВП. Тому на даний час Уряду необхідно вжити заходів щодо стабілізації ситуації та забезпечення умов виконання бюджету. За його словами не даний час не всі антикризові заходи реалізуються та мають очікуваний ефект. Більшість заходів залишились декларативними.
05.07.2009 р. Згідно аналізу перспектив розвитку економіки країн Східної Європи, який був здійснений Royal Bank of Scotland (RBS), у 2009 році Румунія увійшла до категорії країн, які втрачають платоспроможність. Даний висновок експерти RBS дійшли за результатами оцінки динаміки основних макроекономічних показників за перше півріччя ц.р. Основним аспектом, який вплинув на несприятливий висновок, стало значні темпи зростання дефіциту поточного рахунку та необхідність отримання зовнішнього запозичення від міжнародних фінансових організацій.
Експерти RBS у відповідному звіті відзначають, що Угорщина, Литва, Румунія та Україна віднесені до категорії ризику у зв’язку з тим, що вони були вимушені звернутись по кредит до МВФ для реалізації антикризових заходів.
09.07.2009 р. Згідно інформації Національної Агенції з регламентування у енергетиці Румунії ціна на імпортований російський природний газ для країни на IV квартал 2009 р. зросте з 270 до 290 дол. за тис.куб.м. Це зумовлено тим, що протягом останнього часу значно збільшились ціни на нафту на світовому ринку.
09.07.2009 р. Рада міністрів фінансів ЄС прийняла рішення розпочати проти Румунії процес, який передбачений у випадку перевищення рівня бюджетного дефіциту. Рада звернулась до Уряду Румунії з вимогою щодо необхідності виконання зобов’язань, які передбачені угодою, підписаною з МВФ та Європейською Комісією.
На даний час Уряд розглядає можливість звернення до МВФ з проханням збільшити Румунії рівень бюджетного дефіциту. Румунські експерти відзначають, що враховуючи останні заяви представників ЄК щодо невиконання румунською стороною своїх зобов’язань, звернення Румунії до МВФ може залишитись без сприятливої відповіді.
10.07.2009 р. Уряд прийняв рішення, відповідно до якого малі та середні підприємства, які створюють робочі місця та здійснюють виробничу діяльність отримуватимуть державну допомогу в розмірі 200.000 євро. Дане рішення стосується всіх галузей промисловості, окрім тих, які у відповідності до законодавства ЄС не можуть бути датовані з боку держави без згоди Європейської Комісії. Прем’єр-міністр Румунії Е.Бок заявив, що для реалізації положень даного рішення на 2009 рік Урядом виділені близько 20 млн.євро. Дане рішення стосується також фірм, які здійснюють інвестиції у виробництво в розмірі понад 30 млн.євро або при створенні 300 робочих місць.
12.07.2009 р. Європейська Комісія прийняла рішення щодо поновлення фінансування румунських проектів за програмою SAPARD. Представники Уряду Румунії відзначають, що за даною програмою румунським сільгоспвиробникам буде виділено близько 170 млн.євро.
Фінансування за програмою SAPARD для Румунії було припинено у липні минулого року в результаті виявлення значних порушень під час проведення представниками ЄК аудиту процесу використання даних європейських фондів.
13.07.2009 р. В м.Анкара (Туреччина) Прем’єр-міністрами Румунії, Болгарії, Туреччини, Угорщини та Австрії підписано Міжурядову Угоду щодо реалізації проекту Набукко. Поряд з цим, учасники підписали Політичну декларацію щодо реалізації проекту. Даний документ був також підписаний і головою Європейської Комісії Jose Manuel Barroso.
Поряд з учасниками проекту, на церемонії були присутні представники Німеччини, країн Каспійського регіону та Близького Сходу, США, РФ, Європейської Комісії, Європейського інвестиційного банку та ЄБРР.
Відзначається, що підписання міжурядової угоди є одним з останнім етапом перед початком реалізації проекту. Безпосередньо роботи з будівництва газопроводу триватимуть в період 2011 - 2014 рр. Проект реалізовуватиме консорціум Nabucco Gas Pipeline International, до складу якого входять компанії Transgaz Mediaş (Румунія), OMV (Австрія), MOL (Угорщина), Bulgargaz (Болрагія), Botas (Туреччина) та RWE (Німеччина).
Прем’єр-міністр Румунії Е.Бок, після церемонії підписання угоди заявив, що даний проект має важливе значення для енергетичної безпеки як Румунії, так і Європи в цілому. Він зазначив, що Румунія вживатиме всіх заходів для забезпечення всіх необхідних умов реалізації проекту, так як даний проект є найбільшим пріоритетом Румунії у сфері енергетики.
17.07.2009 р. Світовий Банк прийняв рішення про виділення Румунії першого траншу кредиту в розмірі 300 млн.євро (423 млн.дол.), із загальної суми в один млрд.євро. Даний кредит виділений Румунії для реалізації антикризової програми та стабілізації економіки в умовах негативного впливу світової фінансової кризи
20.07.2009 р. Згідно оприлюднених даних для Румунії передбачено 30 млрд.євро з європейських фондів для реалізації різнопланових проектів, з яких на даний час залучено тільки 5% (близько 1,5 млрд.євро). Разом із низьким рівнем залучення європейських фондів представники Європейської Комісії відзначають наявність значних порушень. У зв’язку з цим, Румунія буде змушена повернути ЄК близько 25,5 млн.євро із загального обсягу залучених коштів. Згідно доповіді ЄК щодо процесу використання Румунією європейських фондів, основною причиною даного рішення є нецільове використання коштів, значні порушення під час реалізації проектів та значний рівень корупції в даному секторі.
22.07.2009 р. Президент Румунії Т.Бесеску, під час офіційного візиту до Туркменістану, заявив, що однією з цілей візиту є налагодження двостороннього економічного співробітництва та залучення румунських компаній у розробку родовищ енергоресурсів у Каспійському регіоні. В рамках цього планується ініціювати ряд спільних проектів у енергетичній галузі.
Серпень 2009 року
02.08.2009 р. Згідно із заявами голови Національної Агенції з мінеральних ресурсів Румунії (ANRM) Г.Меречінеану, Агенція розпочала підготовку до проведення тендеру щодо передачі у концесію 30 нафтових периметрів, окремі з яких знаходяться на континентальному шельфі Чорного моря. Концесіонування даних периметрів відбудеться на підставі тендеру, при цьому кожний периметр не перевищуватиме площу у тисячу квадратних кілометрів. За його словами на даний час заявки на участь у тендері подали румунські компанії Romgaz та Petrom, а також ряд нафтових компаній з США, Канади та Великобританії.
Оголошення на проведення тендеру будуть опубліковані у листопаді 2009 року в офіційному спеціалізованому виданні ЄС, а результати їх проведення будуть оголошені у червні 2010 р. Відповідно до Закону Румунії «Про нафту», при передачі у концесію нафтового периметру держава, через ANRM, буде отримувати частку енергоресурсів, які будуть видобуватись, а термін дії концесійної угоди буде враховувати обсяги ресурсів, які знаходяться в родовищі, проте період не буде перевищувати 30 років.
03.08.2009 р. В Румунії перебуває делегація МВФ, яка здійснює аналіз стану виконання Урядом країни домовленостей, передбачених угодою про надання кредиту. В рамках цього, експерти МВФ провели зустрічі з головою Національного банку Румунії М.Ісереску та міністрами, які були визначені Прем’єр-міністром Е.Боком для проведення відповідних переговорів.
В ході переговорів обговорювались питання виконання Урядом бюджету на поточний рік та реалізації заходів НБР для стабілізації ситуації у фінансово-банківському секторі. Базовим питанням для обговорення було можливість здійснення змін в окремих положеннях угоди. Зокрема, представники Уряду звернулись до МВФ з проханням переглянути рівень бюджетного дефіциту та збільшити його від 4,6% до 8%, неоподаткування реінвестованого капіталу та збільшення витрат на фінансування інвестиційних проектів на 0,5-1% від ВВП.
Згідно коментарів керівника делегації Jeffrey Franks, МВФ може дати згоду на ці зміни за умов зменшення соціальних видатків з бюджету на 1-2% від ВВП. Він зазначив, що експерти організації здійснили попередній аналіз економічної ситуації в Румунії і дійшли висновку, що в існуючих умовах, румунському Уряду буде важко виконати попередні домовленості. Тому, делегація МВФ, під час переговорів з Бухарестом, налаштована на конструктивний діалог і дотримуватиметься гнучкої позиції. Для здійснення змін в окремих положеннях угоди, румунському уряду необхідно буде надати детальні обґрунтування всіх своїх пропозицій.
Водночас Президент Румунії Т.Бесеску заявив, що в існуючій ситуації Румунія не зможе виконати домовленості, передбачені в Угоді з МВФ у зв’язку із значним погіршенням економічної ситуації в країні та поглибленням економічної кризи. За його словами Румунії необхідно аргументувати делегації МВФ необхідність перегляду окремих положень даної угоди.
10.08.2009 р. Експерти Національної агенції з регламентування у енергетиці Румунії прогнозують, що у 2009 році обсяги споживання природного газу в країні зменшаться до 12,5 млрд. куб.м., у порівнянні з минулим роком менше на 19%. У 2008 році обсяги споживання природного газу в Румунії становили 15,5 млрд.куб.м.
За їх оцінкою, зменшення споживання газу зумовлено припиненням постачання російського газу до Румунії протягом трьох тижнів у січні ц.р., період коли в Румунії споживали тільки газ власного видобутку, а також негативний вплив фінансової кризи, який призвів до зменшення обсягів виробництва або припинення діяльності ряду великих румунських промислових споживачів.
22.08.2009 р. Національний банк Румунії переглянув прогнози щодо рівня інфляції на 2009 та 2010 роки. Нові прогнози свідчать, що у зв’язку із негативним впливом економічної кризи, зменшення обсягів споживання та стабілізації національної валюти, при цьому з урахуванням рівня економічного спаду Румунії, інфляція становитиме 4,4- 4,3% у 2009 р. та 2,8%-2,6% у 2010 р. За даними НБР у липні ц.р. рівень інфляції збільшився на 0,2% у порівнянні з попереднім місяцем та у річному вимірі становив 5,86%.
Вересень 2009 року
05.09.2009 р. Міжнародний валютний фонд прийняв рішення щодо виділення Румунії другого траншу кредиту в розмірі 1,7 млрд. DST (близько1,85 млрд.євро). Дане рішення було прийнято за результатами проведення аналізу доповіді делегації МВФ, яка у серпні ц.р. здійснювала оцінку стану виконання двосторонніх домовленостей між Румунією та фінансовою організацією, передбачених угодою stand-by. Водночас МВФ погодився з пропозицією румунського Уряду щодо використання отриманих коштів на виконання бюджету за 2009 рік. Другий транш кредиту Румунія отримає до кінця поточного місяця.
09.09.2009 р. Згідно інформації Національного агентства з мінеральних ресурсів Румунії, в кінці жовтня ц.р. Агентство планує розпочати тендер на концесіонування п’яти периметрів площею 5170 км2 з континентального шельфу Чорнного моря, з яких 9700 км2 були отримані Румунією за рішенням Гаазького суду в січні ц.р. Оголошення про початок процедури концесіонування було направлено для публікації в офіційному виданні ЄС.
10.09.2009 р. За даними Національного інституту статистики Румунії, у першому півріччі ц.р. галузі промисловості та послуг забезпечили близько 70% ВВП, в той час як частка галузей сільського господарства та будівництва становила 11,8% від загального обсягу ВВП. Проведений аналіз макроекономічних показників засвідчив, що зменшення ВВП зумовлений негативним впливом економічної кризи на базові галузі економіки, зокрема промисловість, так як в у відсотковому відношення частки галузей у ВВП практично не змінились у порівнянні з минулим роком.
14.09.2009 р. Уряд Румунії затвердив угоду про отримання кредиту від Міжнародного банку реконструкції та розвитку, якою передбачено надання Румунії кредиту у розмірі 300 млн.євро. Згідно досягнутих домовленостей кошти надійдуть в Румунію наприкінці вересня і будуть спрямовані на реалізацію антикризових заходів та стабілізацію ситуації в промисловості.
15.09.2009 р. За інформацією Національного банку Румунії обсяг прямих іноземних інвестицій, які надійшли протягом семи місяців 2009 року, зменшився на 47,9% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року і становив 3,097 млрд.євро.
16.09.2009 р. Уряд прийняв рішення щодо зміни режиму фінансування державних агенцій з метою забезпечення умов збільшення надходжень до державного бюджету. Основні зміни полягають у зобов’язанні агенцій перераховувати до бюджету кошти отримані від оплати податків, які до цього часу залишались на потреби відомств. Дані зміни були здійснені під час обговорення на засідання Уряду проекту закону про реорганізацію державних агенцій..
Дане рішення розповсюджується на наступні державні установи: Агенція з компенсування витрат на придбання спеціальної техніки, Агенція з оцінки державних активів (Фонд державного майна Румунії), Державний інспекторат з будівництва, Національна агенція з регламентування у енергетиці, Національна комісія з контролю за діяльністю в ядерній галузі, Національна комісія з прогнозу, Національний центр кваліфікації та підготовки у сфері залізничного транспорту CENAFER, Національний торговельний реєстр, Національний центр менеджменту програмного забезпечення, Національна агенція із захисту прав споживачів, Румунська агенція з іноземних інвестицій, Національна агенція ядерної галузі, Національна агенція медикаментів, Національний інститут управління, Агенція державних територій.
17.09.2009 р. Європейська Комісія розглядає питання щодо надання Урядом Румунії допомоги хімічному підприємству Oltchim. Згідно оцінки представників Єврокомісії надання державної допомоги хімічному комбінату у вигляді гарантування на суму 339,2 млн.євро суперечить європейському законодавству у сфері забезпечення ринкової конкуренції та порушує встановлені норми надання державної допомоги. Тому на даний час ЄК запросила додаткову інформацію щодо даного питання для прийняття остаточного рішення.
18.09.2009 р. Згідно заяв державного секретаря Міністерства економіки Румунії Т.Шербана, які були здійснені після його візиту до Казахстану, Румунія передала казахській стороні пропозицію щодо налагодження двостороннього співробітництва та залучення Національної компанії урану Румунії у розробку уранових родовищ на території даної країни. Водночас румунська сторона зацікавлена у закупівлі з Казахстану урану для забезпечення потреб діючої в Румунії АЕС ядерним паливом. За словами Т.Шербана пропозиції Румунії були позитивно сприйняті казахськими парнерами та найближчим часом планується організувати двосторонні переговори з даної проблеми.
За даними Eurostat, у серпні ц.р. Румунія зайняла п’яте місце серед країн ЄС за зниженням рівнем споживчіх цін (-0,2%) у порівнянні з липнем 2009 р. в той час як індекс споживчих цін на території ЄС в середньому становив +0,3%.
19.09.2009 р. Згідно із заявами генерального секретаря Агенції з питань іноземних інвестицій Румунії Р.Ангел в період січень-липень 2009 р. Румунія залучила іноземних інвестицій в розмірі 3,1 млрд.євро. За прогнозами експертів Агенції до кінця ц.р. обсяг залучених іноземних інвестицій не перевищить 4,5-5 млрд.євро. На їх думку це зумовлено негативними ефектами економічної кризи, що відобразились на привабливості інвестиційного клімату Румунії.
21.09.2009 р. Міжнародний валютний фонд прийняв рішення щодо виділення Румунії другого траншу кредиту в розмірі 1,7 млрд. DST (близько1,85 млрд.євро). Водночас МВФ погодився з пропозицією румунського Уряду щодо використання отриманих коштів на виконання бюджету за 2009 рік та надав окремі рекомендації щодо заходів, які необхідно реалізувати для виконання всіх вимог за угодою stand-by. Проведення делегацією МВФ другого етапу аналізу стану виконання вимог Румунією за угодою планується на жовтень ц.р, за результатами якого буде прийнято рішення щодо третього траншу.
24.09.2009 р. Делегація азербайджанської державної компанії Socar перебуває в Бухаресті для проведення переговорів з Міністерством економіки Румунії та провідними нафтогазовими компаніями з питань розвитку двостороннього співробітництва в галузі енергетики.
В рамках переговорів азербайджанська компанія висловила пропозицію щодо участі в якості стратегічного інвестора для румунської компанії Oltchim. Зазначається, що згідно законодавства Азербайджану, національні компанії можуть вкладати інвестиції за кордоном тільки за умов отримання 51% акцій, в той час як румунська сторона пропонує рівну участь в інвестуванні румунського підприємства. Згідно повідомлення Мінекономіки Румунії, Oltchim потребує інвестицій в розмірі 70 млн.євро для купівлі нафтохімічного підприємства Arpechim, яка належить компанії Petrom.
Азербайджанська компанія також висловила готовність щодо постачання газу для газопроводу Набукко, будівництва спільно з компанією Romgaz газосховищ на території Румунії та Азербайджану, а також участі у проекті Констанца - Трієст.
29.09.2009 р. Відбувся офіційний візит Президента Азербайджану І.Алієва до Румунії, під час якого відбулась зустріч на вищому рівні. В ході обговорювались питання економічного співробітництва, зокрема участь азербайджанської національної компанії Socar у розвитку потужностей нафтотерміналів порту Констанца та спільна розробка нафтогазових родовищ на території двох країн.
Згідно заяв Президента Румунії Т.Бесеску залучення азербайджанської компанії у розвитку потужностей транзиту енергоносіїв через Румунію дозволить Socar збільшити обсяги постачання нафти до країн ЄС. Водночас було заявлено про готовність Азербайджану постачати нафту з Каспійського регіону до Європи з використанням перспективного нафтопроводу Констанца-Трієст.
Зазначається, що рівень інфляції є одним пунктів угоди між Румунією та МВФ, які Румунія зобов’язалась дотримуватись. В угоді передбачено, що рівень інфляції на поточний рік не повинен перевищувати 4,5% плюс/мінус 1%. За словами голови НБР М.Ісереску при дотримання тенденції щодо зменшення рівня інфляції, даний показних наприкінці року буде знаходитись в передбачених межах. Водночас цьому сприятиме отримання у вересні другого траншу кредиту, який буде використовуватись для внутрішніх потреб, зокрема покриття бюджетного дефіциту.
Водночас наприкінці візиту планується підписати спільну двосторонню декларацію, яка окреслить пріоритетні напрямки співпраці на найближчу перспективу, які в основному стосуються галузі енергетики.
08.07.2009 р. Міністр економіки Румунії А.Відеану заявив, що враховуючи негативні тенденції в румунській економіці, не виключається можливість економічного спаду до 8%. За його словами це зумовлено тим, що румунська економіка сильно залежить від експорту та імпорту з країнами ЄС, де фіксується значні негативні ефекти економічної кризи. Близько 75% зовнішньоекономічних операцій румунських підприємств здійснюються з країнами ЄС. Тому, на його думку, при поліпшенні ситуації в ЄС, відповідно покращиться ситуація і в Румунії.
07.07.2009 р. Міністр економіки Румунії А.Відеану, під час візиту в період 1-3 липня 2009 р. до Азербайджану обговорював з представниками Уряду Азербайджану та енергетичних компаній перспективи двостороннього співробітництва в енергетичній сфері. В рамках зустрічей розглянуто перспективи співпраці між державною азербайджанською компанією SOCAR та румунськими компаніями OilTerminal, Conpet, OlthimRomgaz . За результатами досягнута домовленість про створення двосторонньої спільної комісії, яка визначить основні пріоритети співпраці в енергетичній сфері, а також можливість реалізації спільних проектів в галузі геологорозвідки та розробки родовищ енергоресурсів.
|