Туреччина. Соціально-економічна ситуація
Важливу роль в зовнішній політиці відіграють відносини Туреччини з країнами Близького і Середнього Сходу. Одним з головних зовнішньополітичних досягнень є нормалізація відносин Туреччини з Сирією.
Певну незалежність свого курсу зовнішньої політики Туреччина підтвердила, підписавши з Ізраїлем у 1995 році договір про військово-технічну співпрацю, тим самим, викликавши значне несхвалення з боку Ліги арабських держав. На сьогодні Туреччина є єдиною мусульманською країною, що має тісні відношення з Ізраїлем.
Разом з цим, додатковий напрям у зовнішню політику Туреччини, до цього в основному орієнтовану на захід, внесли незалежні, переважно тюркські держави Центральної Азії. Турецька Республіка була однією з перших країн, що встановила зі всіма країнами TSA дипломатичні відносини. Необхідно відзначити, що турецький уряд ще з часів Кемаля Ататюрка робить спроби по створенню так званого “єдиного Турана”, до складу якого входили б тюркські країни Центральної Азії і Південного Кавказу.
У сфері зовнішньої політики Туреччини головною метою залишається продовження переговорів про приєднання до Європейського Союзу. Водночас, серед основних зовнішньополітичних напрямів визначено:
- розвиток двостороннього та багатостороннього співробітництва з країнами-сусідами;
- сприяння забезпеченню добробуту тюркських народів, які проживають в Україні, Молдові, а також на Балканах, Кавказі, півночі Іраку, в Афганістані і Монголії;
- активна участь у забезпеченні політичної стабільності в Іраку, Палестині та Лівані;
- розвиток відносин з НАТО, США, Росією, Китаєм, Індією, Японією, тюркомовними держави Центральної Азії, країнами Середнього Сходу та Африки.
Водночас не треба забувати і про стан соціально-економічного розвитку Туреччини, який протягом минулих 5 років демонстрував тенденцію сталого економічного розвитку та позитивні економічні показники, що стало підставою для позитивних прогнозів на середньо- та довгострокову перспективу.
Табл. 1: Динаміка макроекономічних показників
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008 *
|
ВВП (млрд.дол.США,
за поточними цінами)
|
184,5
|
240,5
|
302,8
|
363,4
|
402,7
|
489,4
|
520,7
|
Зростання ВНП (%)
|
8,1
|
5,7
|
9,1
|
7,4
|
5,9
|
5,0
|
5,5
|
ВВП на душу населення (дол.США)
|
2 662
|
3 425
|
4 256
|
5 042
|
5 519
|
6 625
|
6 964
|
Рівень безробіття (%)
|
10,3
|
10,5
|
10,3
|
10,3
|
9,9
|
9,7
|
9,6
|
Зовнішня торгівля
|
Зростання Експорту
(%, товари та послуги)
|
11,1
|
16,0
|
12,5
|
8,5
|
8,5
|
11,2
|
8,3
|
Зростання Імпорту
(%, товари та послуги)
|
15,8
|
27,1
|
24,7
|
11,6
|
7,1
|
10,7
|
6,7
|
Експорт
(FOB, млрд.дол.США)
|
36,1
|
47,3
|
63,2
|
73,5
|
85,5
|
104,0
|
117,0
|
Імпорт
(CIF, млрд.дол.США)
|
51,6
|
69,3
|
97,5
|
116,8
|
139,6
|
166,0
|
182,0
|
Зовнішньоторговельний баланс (млрд.дол.США)
|
-15,5
|
-22,1
|
-34,4
|
-43,3
|
-54,0
|
-62,0
|
-65,0
|
Зовнішньоторговельний баланс/ВВП, %
|
-0,8
|
-3,3
|
-5,2
|
-6,2
|
-8,2
|
-7,4
|
-7,5
|
Зовнішня торгівля/ВВП, %
|
47,5
|
48,5
|
53,1
|
52,4
|
55,9
|
55,2
|
57,4
|
Ціни, %
|
Дефлятор ВВП
|
44,4
|
22,5
|
9,5
|
5,3
|
11,7
|
7,0
|
5,0
|
Інфляція споживчих цін (%)
|
29,7
|
18,4
|
9,4
|
7,7
|
9,7
|
6,5
|
4,0
|
- прогнозні дані
Відповідно до «9-го плану розвитку на період 2007-2013 років», що був затверджений рішенням Великого Національного Зібрання Туреччини (Парламент) на відповідний п’ятирічний період були прийняті наступні цільові середньорічні показники зростання:
- ВВП – 7,0%;
- ВВП на душу населення – 9,9%;
- сільське господарство – 3,6%;
- промисловість – 7,8%;
- послуги – 7,3%;
- загальне споживання – 6,8%;
- суспільне споживання – 1,6%;
- особисте споживання – 7,2%;
- загальні інвестиції до основного капіталу – 9,1%;
- інвестиції до основного капіталу державного сектору – 8,1;
- інвестиції до основного капіталу приватного сектору – 9,4%;
- експорт (FOB) – 14,2%,
- імпорт (CIF) – 10,9 %;
- загальний внутрішній попит – 7,2%.
За прогнозами фахівців, враховуючи євроінтеграційні процеси ТР, обсяг іноземних інвестицій в турецьку економіку буде продовжувати зростати.
Разом з тим, не дивлячись на значний прогрес, в ТР все ще залишається високою внутрішня та зовнішня заборгованість, збільшується дефіцит торгівельного та платіжного балансу, високим є рівень безробіття. Реальна плата за кредити також є значно вищою у порівнянні зі світовими стандартами, а курс турецької ліри продовжує залишатися завищеним, що призводить до скорочення прибутків експортерів.
Однією з основних особливостей зовнішньої торгівлі Туреччини у 2007 р. було вже традиційне випереджаюче зростання імпорту товарів у порівнянні з їх експортом, що стало головною причиною подальшого збільшення дефіциту торгівельного та платіжного балансу країни. Основними факторами зростання дефіциту торгівлі товарами було збільшення світових цін на енергоносії, дорогоцінні та кольорові метали, продовження розширення видачі кредитів населенню комерційними банками, що стимулювало купівлю багатьох видів престижних імпортних автомобілів та інших товарів.
Незважаючи на комплекс заходів, який здійснюється діючим урядом, знизити рівень тіньового сектору до бажаного рівня наразі не вдається (за різними оцінками, частка тіньового сектору в ТР складає 30 - 50 %).
Враховуючи значну залежність ТР від імпорту енергоносіїв, а також багатьох видів сировини та матеріалів, економічна стабільність економіки країни значною мірою залежить від кон’юнктури на світових ринках. У зв’язку з цим, зростання світових цін на енергоносії та сировину має негативний вплив на внутрішньоекономічну ситуацію в ТР
Негативна динаміка зовнішньоторговельного балансу пояснюється низькою конкурентноздатністю молдовських товарів на зовнішніх ринках, падінням виробництва продукції у сільському господарстві на 5,8% через посуху минулого року та застосуванням ембарго на експорт виноробної продукції до Росії.
Разом з тим у 1,5 рази збільшилися імпортні поставки мінеральних продуктів, машин та приладів, у 1,8 рази більше імпортовано продукції харчової промисловості та рослинних продуктів. |