
Нафтопереробна промисловість України
Переробка нафти і виробництво нафтопродуктів в Україні здійснюється на шести нафтопереробних підприємствах, на базі яких створені акціонерні товариства: ЗАТ «Укртатнафта», ЗАТ «ЛІНИК», ВАТ «Херсоннафтопереробка», ВАТ «Лукойл-Одеський НПЗ», ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття», ВАТ «НПК Галичина». Контрольний пакет акцій Лисичанського і Одеського заводів належить російським нафтовим компаніям: «ТНК» і «Лукойл».
Реформування нафтопереробної галузі шляхом залучення на вітчизняні нафтопереробні підприємства стратегічних інвесторів – могутніх російських нафтових компаній («ТНК», «Лукойл»), казахстанської («Казахойл») привело до поліпшення стану в галузі після різкого падіння обсягів переробки нафти з 58,5 млн т в 1990 р. до 8,5 млн т в 2000 р.
Обсяги переробки нафти збільшилися в 2,5 раза з 8,5 млн т в 2000 р. до 21,2 млн т в 2004 р., виробництво бензину збільшилось в 2,4 раза, дизельного палива – в 2,2 раза.
Насичення ринку нафтопродуктами, його стабільність залежать від імпорту як нафти, так і нафтопродуктів, оскільки видобуток власної нафтової сировини в Україні становить приблизно 20% необхідних для економіки країни обсягів.
Починаючи з 2005 р. і по теперішній час спостерігається негативна тенденція зниження обсягів імпорту нафти на нафтопереробні підприємства України.
Зовнішньоторговельний баланс з нафти і н/продуктів в Україні, млн USD
Товарна група
|
2004 р.
|
2005 р.
|
2006 р.
|
2007 р.
|
Зм. 2007/2006
|
млн USD
|
млн USD
|
млн USD
|
млн USD
|
млн USD
|
Експорт
|
1566
|
1759
|
1396
|
1291
|
-105
|
в тому числі:
|
|
|
|
|
|
нафта і газовий конденсат
|
97,7
|
25,3
|
61,9
|
2,4
|
-59,5
|
бензини автомоб.
|
122,1
|
205,0
|
166,3
|
85,5
|
-80,8
|
дизельне паливо автомоб.
|
360,9
|
474,5
|
287,0
|
315,5
|
28,5
|
мазути
|
985,2
|
1054,0
|
880,7
|
887,8
|
7,1
|
Імпорт
|
4499
|
5248
|
5998
|
6698
|
701
|
в тому числі:
|
|
|
|
|
|
нафта і газовий конденсат
|
4373,1
|
4632,6
|
4351,3
|
4627,6
|
276,3
|
бензини автомоб.
|
113,8
|
297,1
|
688,0
|
825,7
|
137,7
|
дизельне паливо автомоб.
|
10,2
|
315,3
|
920,1
|
1145,5
|
225,4
|
мазути
|
1,7
|
3,2
|
38,5
|
99,6
|
61,1
|
Сальдо
|
-2933
|
-3489
|
-4602
|
-5407
|
-805
|
Однією з причин зниження обсягів постачання нафти є зупинка в 2005 р. на реконструкцію і модернізацію Одеського і Херсонського нафтопереробних заводів. Робота цих підприємств з низькою глибиною переробки (понад 50%) стала збитковою. З ІІ кварталу 2008 р. Одеський НПЗ планує відновити свою роботу.
Розрахунки показують, що зменшення від’ємного сальдо і більша його стійкість до зміни кон’юнктури ринку можливі лише за подальшої реалізації проектів із модернізації українських НПЗ і/або будівництва нових. Дані проекти привабливі і тим, що: зростання цін на ринку нафти і нафтопродуктів в останні роки зумовлені саме дефіцитом останніх; європейські потужності з їхнього виробництва завантажені більш ніж на 90% і розширення в найближчому майбутньому малоймовірно. З іншого боку, Україна має в своєму розпорядженні розгалужену мережу нафтопроводів і розташована біля кордонів ЄС. Існують всі передумови для стимулювання модернізації українських НПЗ і/або будівництва нових, тим більше, що вартість таких проектів порівняна з величиною зміни негативного сальдо (2-7 млрд USD залежно від рівня цін на нафту найближчими роками).
В цілому нафтопереробна промисловість України характеризується фізичним зносом основних виробничих фондів; низьким технічним рівнем більшості технологічних установок; недостатньою потужністю процесів поглибленої переробки нафти (процес ізомеризації, необхідний для виробництва високооктанових бензинів, є тільки на Лисичанському НПЗ); незадовільною якістю нафтопродуктів.
Наявні потужності і технічний рівень нафтопереробних заводів на сьогодні не можуть повністю забезпечити народне господарство якісним бензином, дизельним паливом. Однак в 2007 р. не було ресурсного дефіциту на вітчизняному ринку нафтопродуктів, що зумовлено значним обсягом імпорту. Імпорт бензину в споживанні по Україні за 2007 р. склав 21%, що на 2% менше, дизельного палива – 34,7%, що на 4% більше порівняно з 2006 р.
В 2007 р. порівняно з 2006 р. продовжувалося зростання імпорту нафтопродуктів: бензину – на 9%, дизельного палива – на 15%.
Глибина переробки нафти в 2007 р. по галузі залишалася низькою – 73%.
Рішення проблеми поглиблення переробки нафти (до рівня 75% в 2010 р. і 85% до 2030 р.) визначатиметься шляхом освоєння нових технологій з глибокої переробки нафтових залишків – процесів каталітичного крекінгу, гідрокрекінгу, вісбрекінгу, коксування.
Впровадження сучасних технологій підвищить економічну ефективність переробки нафтової сировини (збільшиться глибина переробки нафти), відповідно збільшиться випуск нафтопродуктів, що за своїми характеристиками відповідатимуть вимогам світових стандартів. Стратегія розвитку нафтогазової промисловості до 2030 р. передбачає структуру, яка забезпечить виробництво всіх основних видів нафтопродуктів з глибиною переробки нафти 90%. |