
Нафтотранспортна система України
Нафтотранспортна система України, що знаходиться в експлуатації ОАО «Укртранснафта», складається з 18 магістральних нафтопроводів (МН) загальною довжиною 4578,6 км. Річна пропускна спроможність системи становить: на вході 114 млн т, на виході – 56,3 млн т в країни Західної, Центральної та Східної Європи, а також на південь Росії. Через територію України на світові ринки надходить близько 90% загальних обсягів російського експорту газу.
За необхідності система нафтопроводів у змозі в повному обсязі забезпечити потреби нафтопереробних підприємств, виходячи з їхньої максимальної проектної потужності 50 млн т на рік. Роботу системи нафтопроводу забезпечує 51 нафтоперекачувальна станція. Всього на нафтопереробних станціях працює 176 насосних агрегатів загальною потужністю 356,9 тис. кВт. Загальна ємність резервуарного парку складає 1085 тис. м3..
Середній строк експлуатації МН становить більше 28 років, а перші побудовані нафтопроводи працюють понад 40 років. За час експлуатації частина магістральних нафтопроводів і технологічного обладнання (до 70%) вичерпала свій ресурс, фізично і морально застаріла і потребує модернізації.
Вказані строки експлуатації нафтопроводів потребують вкладення значних коштів (не менше 500 млн грн. щорічно) для підтримки їх у справному технічному стані, проведення поточних і капітальних ремонтів, виконання заходів щодо модернізації обладнання і реконструкції. Необхідно довести існуючу систему нафтопроводів до стану, який відповідатиме міжнародним стандартам, що передбачає впровадження нових технологій і обладнання.
Однак через спад транзитних послуг і найсильнішого податкового пресингу, що особливо посилився в минулому році, коштів постійно не вистачає. Тому складно впроваджувати нові енергоефективні технології, насоси з високим ККД, сучасне обладнання резервуарного парку, автоматики, телемеханіки тощо. Крім того, необхідно створювати стратегічні нафтові резерви. Нафтова політика держави має орієнтуватися не на постійно виникаючі ризики та загрози дефіциту палива, а на розвиток нафтового комплексу, що включає і нафтотранспортну систему.
- Загальні обсяги перекачування нафти за січень – грудень 2007 р. склали 50 904,0 тис. т, що на 13,3% (або 5 958,9 тис. т) більше порівняно з відповідним періодом минулого року.
- Філіалами ВАТ «Укртранснафта» – «МН Дружба» транспортовано 26 212,9 тис. т, що на 4 520,6 тис. т більше, і «Придніпровські магістральні нафтопроводи» – 24 691,1 тис. т, що на 1 438,3 тис. т більше, ніж за січень – грудень минулого року.
- Транзит нафти через територію України становив 39 755,7 тис. т, що 19,7% (або на 6 545,3 тис. т) більше порівняно з відповідним періодом минулого року, а для потреб України обсяг перекачування нафти – 11 148,3 тис. т, що на 586,4 тис. т менше порівняно з відповідним періодом минулого року.
Транспортні магістралі України завантажені лише наполовину, така ж ситуація в Чехії, Словаччині. Завантаженість українських нафтопроводів знизилася через дві причини. У минулому році майже на 4% скоротився транзит нафти через Україну до країн Європи (Словаччини, Угорщини та Чехії). Однак більш значним стало різке падіння виробництва українських нафтопереробних заводів, у результаті обсяги прокачування нафти для внутрішніх споживачів знизилися майже на 32%. У недалекому майбутньому нафтова політика Росії стане вагомим фактором забезпечення завантаження системи, транзитний вектор якої направлений в обхід України.
Вітчизняна нафтотранспортна система повністю залежить від Росії, яка утримує монопольне положення у сфері поставок нафти до нашої країни і її транзиту до Європи. В таких умовах заходи щодо диверсифікації джерел її надходження мають розглядатися як ключовий елемент забезпечення національної безпеки держави.
Географічне розташування України дозволяє задіяти різноманітні джерела постачання нафти незалежними шляхами із Азербайджану, Казахстану, Туркменістану, країн Ближнього і Середнього Сходу та ін., при цьому суттєво посиливши роль держави-транзитера між нафтодобувними країнами Каспійського регіону і важливими ринками збуту в Європі.
Щоб запобігти загибелі найпотужнішої в Європі нафтотранспортної системи України, необхідно забезпечити альтернативні поставки нафти. Для цього найближчими роками потрібно добудувати нафтопровід «Одеса – Броди» до Плоцька. Це стане можливим, якщо потенціальний інвестор проекту з числа власників каспійської нафти буде мати контракти на її продаж в країнах Європи. |