ЄС: удосконалення законодавства щодо контролю за ринком промислових товарів
В середині березня 2013 року Європейська Комісія (ЄК) оприлюднила повідомлення про розробку Проекту Постанови Європейського парламенту та Ради щодо контролю за ринком промислових товарів з внесенням відповідних змін до низки законодавчих актів ЄС у цій сфері. Передбачається створення єдиного гармонізованого нормативно-правового документу, що має застосовуватись горизонтально у всіх секторах. Метою проекту є спрощення законодавства та підвищення рівня безпеки продукції в ЄС шляхом посилення контролю за ринком цієї продукції в країнах-членах ЄС. Ухвалення Документу очікується в першому півріччі 2014 року. Термін подачі коментарів - до 14 червня 2013 року.
15 березня 2013 року Європейська Комісія (ЄК) повідомила СОТ про розробку Проекту Постанови Європарламенту та Ради щодо контролю за ринком товарів та внесенням змін до Директив Ради №89/686/EEC та 93/15/EEC, а також Директив №94/9/EC, 94/25/ЕС, 95/16/EC, 97/23/EC, 1999/5/EC, 2000/9/EC, 2000/14/EC, 2001/95/EC, 2004/108/EC, 2006/42/EC, 2006/95/EC,2007/23/EC, 2008/57/EC, 2009/48/EC, 2009/105/EC, 2009/142/EC, 2011/65/EU, й постанов (ЄС) №305/2011, 764/2008, 765/2008. (Відповідно до нотифікації ЄС G/TBT/N/EU/99 від 15 березня 2013 року)
Проект розроблено з метою створення єдиної системи контролю за ринком промислових товарів на території ЄС. Він спрямований на спрощення й удосконалення чинного законодавства для кращого застосування правил з контролю за ринком товарів ЄС. Документ є частиною ширшої законодавчої ініціативи ЄС "Пакет норм щодо безпеки продукції та нагляду за ринком", який розроблено з метою підвищення безпеки та захисту здоров‘я людини.
Окремо зазначимо, що сфера дії документу не поширюється на продукти харчування та упаковку, пестициди, певні види медичного обладнання, лікарські засоби тощо.
Очікуваним результатом ухвалення Постанови є підвищення безпеки промислових товарів, створення сприятливих умов торгівлі, захист підприємств від недобросовісної конкуренції.
Це має позитивно вплинути на вільний обіг безпечних товарів на внутрішньому ринку ЄС. Зокрема, передбачається створення єдиної інформаційної бази «Інформаційні та комунікаційні системи нагляду за ринком" (ICSMS) та удосконалення «Системи швидкого обміну інформацією» (RAPEX), призначених для акумуляції та обміну інформацією між країнами-членами ЄС з метою покращення співпраці контролюючих органів. Це дозволить уникнути дублювання заходів з боку аналогічних служб у країнах-членах ЄС.
Крім того, відповідно до Проекту, товари, вироблені за межами ЄС, можуть бути розміщені на його ринку лише після одержання дозволу на вільний обіг. У зв‘язку з цим, у документі передбачається підвищення ефективності заходів на зовнішніх кордонах ЄС для призупинення випуску в обіг товарів, які можуть становити небезпеку. При цьому контролюючим органам дозволяється стягувати платежі з підприємств, які ввозять продукцію в ЄС, для повного або часткового покриття витрат цих органів на проведення експертизи товарів. (З повним текстом Регламенту можна ознайомитись за адресою: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0075:FIN:EN:PDF)
Ухвалення документу очікується в першому півріччі 2014 року, термін подачі коментарів спливає 14 червня 2013 року.
Обсяги торгівлі вказаних категорій товарів між Україною та ЄС є значними. Зокрема, частка експорту промислових товарів (за виключенням зазначеного вище переліку товарів, які виключені зі сфери дії Постанови) в загальному обсязі українського експорту до ЄС складають в середньому близько 22%. Обсяг імпорту цієї продукції до ЄС у загальному імпорті до цього торговельного партнера становить близько 54%.
Отже, українським експортерам слід звернути увагу на уточнені норми щодо контролю за ринком промислових товарів при ввезенні своєї продукції до ЄС з огляду на посилення такого контролю. Водночас, ухвалення зазначених змін сприятиме більшій безпеці промислових товарів на ринку ЄС. Крім того, зазначені зміни мають позитивно вплинути на підвищення рівня безпеки товарів, які імпортуються з ЄС та інших країн, що виконують стандарти ЄС.
Джерело: Інформаційний бюлетень «Відомості країн СОТ» (Випуск 12, березень 2013, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій)
|