Русскоязычный заголовок: О существующих проблемах в двусторонних торгово-экономических отношениях между Украиной и Республикой Молдова (апрель 2010 г.)
Щодо існуючих проблем у двосторонніх торговельно-економічних відносинах між Україною та Республікою Молдова (квітень 2010 р.)
Застосування молдовською стороною захисних заходів для власних виробників цукру
20 грудня 2007 року Парламент Республіки Молдова прийняв Закон “Про застосування захисного заходу” № 289-XVI, яким продовжив ще на 4 роки дію захисних заходів щодо імпорту в Молдову цукру. Законом передбачена дія спеціального мита на товари товарної позиції 1701 „Цукор тростинний або буряковий або хімічно чиста цукроза, у твердому стані”, яке стягується додатково до діючого мита незалежно від країни походження товару і включається у вартість оподатковуваного податком товару (на 2010 рік воно становить 37%, але не менш 105 євро за тонну).
Разом з тим, з 1 жовтня 2009 року почала діяти норма Закону Республіки Молдова № 301-XVI від 25.12.08 “Про внесення змін та доповнень до додатку № 1 до Закону про митний тариф № 1380-XIII від 20 листопада 1997 року”, відповідно до якої для товарної позиції 1701 "Цукор тростинний або буряковий та хімічно чиста цукроза у твердому стані", імпортне мито складатиме 75% від митної вартості товару; крім позицій 1701 91 000 та 1701 99 на які, в межах встановленої квоти, діятиме митна ставка 10%, а у кількості понад встановлену квоту - у розмірі 75%. Для товарної позиції 1702 (інші цукри, включаючи хімічно чисту лактозу, мальтозу, глюкозу і фруктозу в твердому стані, сиропи, штучний мед, карамельний кулер), мито становитиме 10% в рамках встановленої квоти та, відповідно, 75% у випадку перевищення цієї квоти, за виключенням позиції 1702 20, по якій ставка складатиме 15%.
Застосування молдовською стороною захисних заходів разом з новим імпортним митом практично унеможливлює експорт українського цукру до Молдови;
Застосування молдовською стороною додаткової сплати за упаковку з пластику або tetra-pack, в якій міститься продукція (за виключенням молочної), що імпортується до Молдови
Ця сплата введена 10 липня 2008 року після прийняття Закону № 173-XVI “Про внесення змін та доповнень до Закону про сплату за забруднення навколишнього середовища № 1540-ХІІІ від 25.02.98” (набрав чинності 29 липня 2008 року). Оскільки значні обсяги продукції харчової групи (соки, напої тощо) поставляються імпортерами української продукції саме в такій упаковці, вони змушені сплачувати 0,8-3 лея за кожну упаковку в залежності від об’єму, що створює штучні бар`єри для просування української продукції на ринок Молдови.
У Парламенті РМ з січня 2009 року знаходиться законопроект “Про внесення змін та доповнень до Закону Республіки Молдова № 1540-ХІІІ від 25.02.98 “Про сплату за забруднення навколишнього середовища”, яким встановлюються нові ставки екологічного збору для продукції, упакованої в пластик або tetra-pack у розмірі 0,5% від вартості імпортованих товарів, але не більше 20 тис. лей виходячи з кожної екологічної декларації, що задовольняє українських експортерів та молдовських імпортерів даної продукції. Проте наразі, станом на квітень 2010 року, даний законопроект не прийнятий;
Застосування українською ставок акцизів на алкогольну продукцію
Відповідно до Закону України № 178 від 7 травня 1996 року «Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої», на спирт етиловий, неденатурований з концентрацією спирту менше 80%, спиртні дистиляти та спиртні напої, отримані шляхом перегонки, лікери та інші спиртовмісні напої (код ТН ЗЕД 2208), до яких відносяться молдовські дівіни (коньяки), що поставляються в Україну, з 1 липня 2009 року встановлено ставки акцизного збору у розмірі 34 гривні за 1 літр 100% спирту.
В той же час на французькі та українські коньяки ставка акцизного збору дорівнює 14 гривням за 1 літр 100% спирту.
Застосування різних ставок акцизного збору на аналогічну алкогольну продукцію, на думку молдовської сторони, суперечить нормам СОТ і статті 12 двосторонньої Угоди про вільну торгівлю.
За попередньою домовленістю, серед іншого, зазначене питання обговорено у ході двосторонніх консультацій з питань режиму торгівлі між Україною та Республікою Молдова, які відбулись 31 липня 2009 року у Міністерстві економіки України. На зазначених консультаціях представниками Міністерства економіки РМ висловлено побажання до української сторони найближчим часом зрівняти і встановити єдині ставки акцизів на вітчизняну та імпортну продукцію (коньяки/дивини).
***
На сучасному етапі в українсько-молдовських відносинах існує низка застарілих проблем, які опосередковано впливають на розвиток взаємної торгівлі та переміщення товарів через кордон, обмежують розвиток промислової та дорожньо-транспортної інфраструктури, а також ускладнюють взаємні поїздки громадян. Основними з них є :
У договірно-правовій площині
Необхідність невідкладного підписання:
- Протоколу про внесення змін і доповнень до Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Молдова про взаємне визнання прав і регулювання відносин власності від 11.08.94 та реалізації заходів щодо прискореної ратифікації цього Протоколу;
- Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова про забезпечення функціонування Дністровського комплексного гідровузла;
- Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Молдова про співробітництво в паливно-енергетичному комплексі;
- Протоколу між Фондом державного майна України та Урядом Республіки Молдова про правовий статус (право власності) буферного гідровузла Дністровської ГЕС-2;
- Протоколу між Урядом Республіки Молдова та Фондом державного майна України про правовий статус (право власності) об`єктів Республіки Молдова, розташованих на території України;
З питань демаркації кордону
- завершення демаркації українсько-молдовського державного кордону в районі буферного гідровузла Дністровської ГЕС-2 згідно з Договором між Україною та Республікою Молдова про державний кордон і матеріалами делімітації;
- завершення демаркації українсько-молдовського державного кордону в районі н.п. Джурджулешть, а також н.п. Паланка та інших південних ділянках кордону, які залишаються недемаркованими, згідно з Договором між Україною та Республікою Молдова про державний кордон і матеріалами делімітації;
- проведення демаркаційних робіт на центральній (придністровській) ділянці українсько-молдовського державного кордону згідно з Договором між Україною та Республікою Молдова про державний кордон і матеріалами делімітації (29 січня 2010 року відбулась церемонія початку демаркації кордону на цій ділянці та був встановлений перший проміжний прикордонний стовпчик в делімітаційній точці 194).
З питань власності
- документальне оформлення права власності України на частину автомобільної дороги Одеса-Рені, яка проходить по території РМ в районі н.п. Паланка, та земельну ділянку під цією дорогою;
- документальне оформлення права власності України на частину буферного гідровузлу Дністровської ГЕС-2.
З питань транспорту
- відновлення регулярного авіасполучення між Україною та Республікою Молдова.
|