Польське господарське право. Цінова політика в Республіці Польща (травень 2009 р.)
В Республіці Польща не існує конкретних принципів здійснення державної цінової політики, якщо йдеться про здійснення централізованого регулювання загальної цінової політики держави. Цінова політика в Республіці Польща формується виключно за принципами ринкового регулювання.
Натомість, в Республіці Польща діє відповідна державна політика щодо регулювання процесу встановлення відповідних тарифів на споживання електроенергії та газу.
У Республіці Польща діє Закон «Про енергетичне право» від 10 квітня 1997 р. (зі змінами та доповненнями від 25 жовтня 2008 р.). Закон відображає принципи формування енергетичної політики держави, а саме спосіб споживання пального та електроенергії. На підставі Закону створюються умови для рівномірного розвитку держави у сфері енергоспоживання, забезпечення енергетичної безпеки, економного і раціонального використання пального та електроенергії.
Статті Закону визначають ряд т.зв. енергетичних операторів, які виконують функції транспортування, дистрибуції, зберігання електроенергії та пального (газу), а також Законом передбачено порядок передачі дистриб’ютором відповідної сировини кінцевому споживачу.
Водночас, Департамент з питань регулювання енергопостачання в Республіці Польща (Urząd Regulacji Energetyki RP) на підставі прийнятих рішень Міністерства економіки Республіки Польща встановлює середній рівень тарифів на енергоносії (електроенергію та газ) для енергетичних підприємств Польщі (дистриб’юторів).
На основі рішення Міністерства економіки (останнє рішення Міністра економіки Республіки Польща «Про принципи формування та калькуляцію тарифів на енергоресурси» було оприлюднене 6 лютого 2008 р.) та відповідного рішення Департаменту з питань регулювання енергопостачання в Республіці Польща , яке приймається після оприлюднення рішення Міністерства економіки, енергетичні підприємства встановлюють відповідні тарифи на пропоновану ними сировину кінцевим споживачам.
Стаття 4 Закону Республіки Польща «Про енергетичне право» від 10 квітня 1997 р. (зі змінами та доповненнями від 25 жовтня 2008 р.) передбачає забезпечення рівноправного трактування енергетичними підприємствами своїх кінцевих споживачів під час постачання енергії або пального.
За даними Департаменту з питань регулювання енергопостачання в Республіці Польща, на підставі рішення Міністерства економіки Республіки Польща з 1 червня 2009 р. тарифи на газ для домогосподарств становитимуть від 1,58 злотих за один м3 до 2,35 злотих за один м3) , для підприємств – від 1,01 злотих за один м3 до 1,55 злотих за один м3 .
У випадку споживання електроенергії середня ціна, яку встановлюють енергетичні підприємства для кінцевих споживачів-підприємців із включенням дистрибуційних послуг та ПДВ складає близько 340 злотих за 1 МВт-год. (відповідне рішення Міністерства економіки Республіки Польща передбачає суму – до 190 злотих за 1 МВт-год.).
За час світової фінансової кризи у Республіці Польща ціни на продукти споживання та енергоносії поступово підвищуються.
Так, за даними Головного статистичного управління Республіки Польща , у квітні ц.р. рівень інфляції в Республіки Польща становив 4% ( у порівнянні, у лютому ц.р. – 3,3%, у березні ц.р. – 3,6%). Ціни на товари та послуги вже другий місяць поспіль зросли на 0,7%.
Водночас, нещодавно Міністерство фінансів Республіки Польща прогнозувало рівень інфляції на рівні 3,9%. Проте експерти Ради з питань грошової політики Республіки Польща переконані, що протягом року рівень інфляції буде знижуватись.
Натомість, з початку року ціни на продукти споживання зросли на 5,2%, а у порівнянні з попереднім роком – на 5,6%. Ціни підвищились, зокрема, на м’ясо та цукор, що пояснюється знеціненням злотого та сезонним зростом цін на фрукти та овочі.
Щодо підвищення цін на енергоносії, то на думку експертів, сповільнення росту цін на енергоносії відбувається лише теоретично.
Найбільша енергетична група PGE диктує умови на енергетичному ринку. Натомість, під контролем Уряду Республіки Польща знаходиться 65% виробничої потужності польської енергетики та 85% польського дистрибутивного сектора.
|