Русскоязычный заголовок: Внешнеэкономическая ситуация в Федеративной республике Бразилия (1 квартал 2010 г.)
Зовнішньоекономічна ситуація у Федеративній Республіці Бразилія (1 квартал 2010 р.)
І квартал 2010 року характеризувався продовженням поступового зростання економіки ФРБ, позитивними прогнозами розвитку внутрішнього ринку та зовнішньої торгівлі у 2010 році. Так, станом на кінець лютого 2010 р., золотовалютні запаси країни склали 241,2 млрд. дол. США, у січні-лютому звітного періоду індекс інфляції склав 1,51%.
Спостерігається стабілізація курсу національної валюти, який склав 1,78 реала за 1 дол. США (березень 2010), порівняно з 1,74 реала за 1 дол. США (грудень 2009 р.). За 2 місяці 2010 року торгівельний баланс ФРБ характеризувався позитивним сальдо 227 млн. дол. США. Експорт за вказаний період склав 23,5 млрд. дол. США, а імпорт склав 23,2 млрд. дол. США.
У першому кварталі поточного року були підбиті підсумки зовнішньої торгівлі ФРБ за 2009 рік. Слід зазначити, що загальний обсяг товарообігу у 2009 році склав 280,64 млрд. дол. США, зменшившись, порівняно з 2008 роком, на 24,3%. Показник експорту скоротився на 21,8% та склав 152,99 млрд. дол. США. Імпортні поставки склали 127,64 млрд. дол. США, скоротившись на 25,3%. У 2009 році було зафіксоване незначне (+1,6%) зростання позитивного сальдо зовнішньої торгівлі ФРБ, яке склало 25,35 млрд. дол. США.
Аналіз зовнішньоекономічної статистики ФРБ свідчить про відсутність груп продукції, які б демонстрували значне позитивне зростання, як в експортних, так і імпортних поставках. В той же час спостерігалось збільшення долі сировинних товарів в бразильському експорті. Так, доля шести основних сировинних статей експорту ФРБ (соя, залізна руда, нафта, цукор, курятина та соєвий шрот) у 2009 склала 32,17%. Для порівняння цей показник у 2008 році становив 27,72%.
На думку місцевих фахівців, знаковою подією в зовнішній торгівлі ФРБ стало те, що Китай перетворився на найважливішого торговельного партнера Бразилії, посунувши Сполучені Штати на другу сходинку. В географічному розрізі, експортні поставки ФРБ зросли лише в країни Азії (на 6,6%), та скоротились у інші регіони планети:
- Північну Америку (-42,2%)
- Європу (-25,8%)
- країни Східної Європи та СНД (-38,6%)
- Африку (-13,5%)
- Близький Схід (-5,1%)
- країни Меркосур (-26,3%)
- інші країни Латинської Америки та Карибського басейну, що не входять в Меркосур (-36,3%)
Зазначені негативні результати викликали значне занепокоєння бразильського уряду, яке вживає додаткових заходів з підтримки національних експортерів. Окрім розширення кредитних ліній для підтримки експорту, було вирішено активізувати роботу Бразильської агенції з питань сприяння торгівлі та інвестиціям (APEX-Brazil) на європейському напрямку. Так, з березня ц.р. спільно з Національною конфедерацією промисловості Бразилії (CNI) Агенція відкрила свій новий офіс у Брюсселі. На даний час, з метою сприяння розвитку бізнесу та торговельної діяльності, а також в якості платформ для сприяння бразильськими експортерами у доступі до міжнародних ринків, APEX має 5 торговельних офісів розташованих у наступних містах:
- Майамі
- Пекін
- Дубай
- Гавана
- Варшава
Основним завданням нового офісу стане лобіювання зменшення технічних та санітарних бар’єрів для бразильської продукції в ЄС.
Головною подією внутрішньо-економічного життя Бразилії стало представлення президентом Бразилії нової, другої за рахунком, Програми прискореного розвитку країни. Зазначений інвестиційний пакет державних витрат на розвиток інфраструктури оцінюється у 1,59 трлн. реалів, або приблизно 898 млрд. дол. США. Програма складається з двох етапів та передбачає інвестиції в період з 2010 до 2014 року у розмірі 541,8 млрд. дол. США. Капіталовкладення після 2014 року складуть 356,8 млрд. дол. США.
Основними сферами інвестування стануть:
- енергетика, у тому числі виробництво електроенергії та видобуток нафти і газу – 263,3 млрд. дол. США
- оновлення інфраструктури міст – 32,2 млрд. дол. США
- міські та сільські соціальні програми – 12,9 млрд. дол. США
- національна програма будівництва житла для малозабезпечених верств населення (Minha Casa, Minha Vida) – 157 млрд. дол. США
- водопостачання, водовідведення та електрифікація – 31 млрд. реалів
- залізничний та автомобільний транспорт – 9,9 млрд. дол. США
У звітному кварталі, після тривалих консультацій з представниками національної промисловості, уряд Бразилії оприлюднив перелік з 102 товарів з США, до яких будуть застосовані санкції (підвищенні митні тарифи) у розмірі 830 млн. дол. США, у відповідь на нелегальне субсидування Вашингтоном американських виробників бавовни. Нагадаємо, що у липні 2009 року Світова Організація Торгівлі прийняла рішення, що дозволяє Бразилії застосувати такі санкції. Слід зазначити, що питання застосування Бразилією санкцій стало одним з ключових під час офіційного візиту, на початку березня ц.р., держсекретаря США Х.Клінтон до ФРБ. Сторони домовились провести консультації щодо можливості врегулювання зазначеного питання до середини квітня ц.р., коли зазначені санкції мають вступити в силу.
Уряд Бразилії продовжує вдосконалювати податкове регулювання з метою підвищення ефективності національної економіки, в т.ч. зовнішньоекономічних процесів. Наприкінці 2009 року було прийнято розпорядження №472/09 (РМ 472) про тимчасові заходи у сфері оподаткування. Зазначений документ вносить істотні зміни в бразильське податкове законодавство та включає в себе поправки до правил трансфертного ціноутворення на імпортні товари.
Положення, що стосуються податку на корпоративний прибуток (спрямовані проти „розмивання капіталу”) набули чинності 1 січня 2010 року, а в середині березня набули чинності розділи стосовно соціального внеску від чистого прибутку підприємства. Згідно з новими правилами, для оподаткування відсотків на кредити переведених бразильським підприємством підприємству або особі, що зареєстрована або проживає за кордоном діють певні змінені критерії.
У всіх випадках для визначення відносин загальної заборгованості, всі форми та умови фінансування, повинні бути прийняті до уваги, відповідно до угод, зареєстрованих у Центральному банку Бразилії (BCB). Слід зазначити, що правила трансфертного ціноутворення, що застосовуються на транскордонні перекази чи кредити (кредитні угоди, зареєстровані у Центральному банку) залишаються в силі, як і основні вимоги до оподаткування.
Будь-які додаткові відсотки будуть розглядатися як витрати, що не підлягають оподаткуванню як податок на прибуток і соціальний внесок. Важливо відзначити, що непрямі заборгованості, в яких пов'язана сторона виступає гарантом чи повіреним або має владу за довіреністю і т.д. також є предметом вище зазначеного оподаткування.
Певні статті змін передбачають, що будь-яка сума - виплачена, кредитована, перерахована, ремітована напряму або не напряму фізичній чи юридичній особі, яка відноситься до юрисдикції "податних гаваней" або вважається такою, що отримує зиск від пільгового податкового режиму, можуть бути оподатковані. Наразі іноземні інвестори мають переглянути нинішню структуру фінансування всередині компаній, особливо, якщо вихідні виплати були здійснені підприємствам у податкових гаванях, незалежно від того, пов’язані сторони чи ні.
Окрім цього, Національна валютна рада (CMN) і Центральний банк Бразилії (BCB) вживають заходів щодо консолідації та спрощення норм і процедур, що застосовуються до ринків капіталу і валютного ринку. НВР Бразилії прийняла Резолюцію № 3844З з метою консолідації Стандартних правил для залучення іноземного капіталу, що включає в себе зведення загальних положень, що стосуються іноземного капіталу в Бразилії у один законодавчий акт.
Згаданий нормативний акт стосується виключно прямих іноземних інвестицій, іноземних кредитів, роялті, передачі технології і закордонної оренди. У свою чергу ЦББ за допомогою циркуляра № 3491, регламентує це питання, за допомогою оперативних аспектів та спрощення реєстрації операцій. Ініціатива спрямована в основному на скорочення бюрократичного витрат та спрощення правил та процедур, в даний час розпорошених між 60 законодавчими актами, циркулярами і постановами, які повинні бути повністю скасовані. Крім того, будуть скасовані близько 320 інших нормативних актів.
Така дія дозволить спростити вирішення адміністративних питань, пов'язаних з обігом іноземного капіталу в Бразилії, і, як очікується, скоротить операційні витрати та забезпечить більшу правову визначеність щодо валютних операцій. На додаток до цих аспектів загального характеру, вагомими є і інші нововведення:
- Фінансові перекази з-за кордону в національній або в іноземній валюті, від потоків іноземного капіталу, регулюються Постановою № 3844, і повинні проводитися у відповідності до бразильських правил. Таким чином, трансфер повинен проводитися у відповідності до принципів законності, економічного обґрунтування та документальної підтримки операції
- Підприємство усувається від необхідності отримання конкретних дозволів або попередніх заявок Центрального банку
- Суб'єкти звільняються від надання інформації Центральному банку, яку організація може отримати з інших джерел та/або за внутрішнім механізмом
|