Економіка Королівства Бельгія
Промисловість, основні галузі:
- хімічна та пов’язані з нею галузі (23,1%);
- транспортне машинобудування, устаткування та пристрої, пов'язані з транспортом (12,6%), зокрема: збирання автомобілів, автобусів, трамваїв, приміських поїздів („Вольво”, „Опель”, „Ауді”, „Фольксваген”, „Форд”, „Ван Хоол”, „Йонкгір”, „Бомбардьє”);
- авіакосмічна, провідні підприємства якої об’єднані у „Belairbus” (SABCA, SONACA, ASCO, EURAIR, “Techspace Aero”) і беруть участь у збиранні ”Аеробусів”, виконують замовлення авіабудівників „Дассо” (Франція) та „Ембраєр” (Бразилія); SABCA бере участь у французькій програмі космічних запусків „Аріан” та в проекті європейського військово-транспортного літака А-400М.
- машини, установки і механізми; електротехнічне устаткування та інше (11,6%);
- мінеральна продукція, включаючи нафтопродукти (9,2%);
- недорогоцінні метали та вироби з них (9,2%); полімерні матеріали, пластмаси та вироби з них; каучук, гума та вироби з них (8,3%);
- перли природні чи культивовані, дорогоцінне чи напівдорогоцінне каміння, дорогоцінні метали і вироби з них (5,3%);
- текстиль та текстильні вироби (4,3%).
- Частка цих секторів у загальному бельгійському експорті товарів у 2006 р. склала 83,3%.
Сільське господарство, основні галузі:
- тваринництво та птахівництво (крупна рогата худоба, свині, вівці, індики, інші птахи);
- вирощування зернових;
- вирощування цукрового буряка та його переробка.
На сільське господарство припадає 2,2% ВВП. У ньому задіяно 2% населення, використовується 39% національної території;
Структура ВВП:
- сільське господарство – 2%;
- виробництво усіх видів продукції – 19,2%;
- будівництво – 4,8%;
- торгівля, транспорт, комунікації – 23,1%;
- фінансові та бізнесові послуги – 28,0%;
- інші види сервісу – 22,9%.
Стратегічні об’єкти та підприємства держави:
“Електрабель” (“Electrabel”) - енергетика, екологія. Акціонерне товариство. Основним власником активів є французька індустріальна група “Суез” (Suez”);
“ІнБев” (“InBev”) - пивоваріння). Форма власності – акціонерне товариство;
“Флюксис” (“Fluxys”) - транспортування газу. Акціонерне товариство.
“Дістрігаз”(“Distrigaz”) - газовий трейдер. Власником активів є французька індустріальна група “Суез”;
порти м.Антверпен та м.Гент. Муніципальна власність.
Інвестиції: обсяг (прямі і портфельні, за січень – вересень 2009 р.): - 13 349 млн. євро;
Прямі іноземні інвестиції в Бельгію: обсяг (за січень – вересень 2009 р.): - 34 447 млн. євро;
Зовнішній борг (ІІI кв. 2009 р.): 971 618 млн. євро;
Економічна допомога (реципієнт/донор): З огляду на високорозвинуту та структуровану економіку, практично вичерпаний ліміт територій, які можуть використовуватись для реалізації масштабних проектів, Бельгія не може розглядатись як потенційний реципієнт фінансової чи інших видів допомоги. Інвестиції бельгійських компаній в проекти на території інших країн носять комерційний характер і за своєю суттю не можуть бути оцінені як такі, що відповідають критеріям “донорської допомоги”.
Населення: Мінімальна місячна заробітна плата становить 1280,7 євро (35-годинний робочий день), а мінімальна соціальна допомога – 437 євро на місяць на особу або 878 євро на сім’ю. Водночас, станом на початок 2007 р. 14,7% бельгійців жили нижче офіційного порогу бідності (822 євро на місяць для однієї особи чи 1726 євро – для родини з двома дітьми).
Транспорт:
Аеропорти: Брюссельський міжнародний аеропорт, Брюссельський південний аеропорт (м. Шарлеруа), Льєжський аеропорт, аеропорт Осетнде-Брюгге, Антверпенський аеропорт.
Автошляхи: загальна протяжність - 152 256 км, асфальтовані – 103 380 км, з них автотраси – 1 763 км, не асфальтовані – 33 179 км.
Залізниці: загальна протяжність – 3 536 км;
Водні магістралі: загальна протяжність – 1 540 км.
Порти морські: Антверпен (контейнерні термінали), Зеєбрюгге, Гент, Остенде і порти річкові: Льєж, Брюссель, Шарлеруа, Намюр;
Транзитний потенціал: загальна протяжність газопроводів 3 730 км., серед яких два Бельгія-Норвегія і Бельгія – Великобританія, 1 газовий термінал (GNL) в Зеєзбрюгге.
Військова сфера:
ЗС Бельгії складаються з чотирьох компонентів: наземного, повітряного, морського, медичного. Загальна чисельність ЗС становить приблизно 37 300 чол. Стратегічним планом реформування до 2015 року передбачається їх скорочення до 30 000 чол. Комплектування ЗС здійснюється за контрактом на добровільній основі. Витрати на оборону - 1,1% ВВП (2008р.)
Туристичний потенціал:
високий. Існують десятки великих, середніх та малих турагентств. Галузь є добре розвинутою в усіх регіонах та спільнотах країни, а також в регіоні–столиця. Серед найбільш зацікавлених у розвитку туризму з Україною турфірм є Фламандський туристичний союз „VTB”, який останніми роками регулярно організує подорожі до України груп туристів, які відвідують Київ, Запоріжжя, Херсон, Севастополь, Ялту, Одесу, Львів, Хотин, Кам’янець-Подільський. Іншою туристичною організацією, яка має розгалужену мережу представництв і виявляє інтерес до України, є “JetairСenter”.
Міжнародний рейтинг (зі змінами):
- Human Development Report – позиція 17 (HDI value – 0.948);
- Forbes Capital Hospitality Index – рахунок 82.4;
- Global Competitiveness Index 2008-2009 - позиція 19, рахунок 5.14;
- Index of economic freedom (2009 р.) – позиція 20, вільна на 72,1%;
- Fitch Credit Ratings – довгостроковий рейтинг дефолту емітента АА+, короткостроковий рейтинг дефолту емітента F1+, довгостроковий рейтинг дефолту емітента місцевої валюти АА+, кредитний рейтинг країни ААА.
|